Na een tijd twijfelen heb ik vandaag besloten om de sprong te wagen, de sprong naar een blog hier op het nieuwe Hebban-forum.
Deze stap is niet zo maar even genomen, daar ging veel getwijfel aan vooraf….
Al sinds 2016, sinds het geweldige leesfeuilleton van Het achtste leven (voor Brilka), schrijf ik op mijn eigen spot op Hebban: Ketting van mooie woorden. Waar artikelen over alles wat met boeken te maken heeft voorbij komt. Boekbesprekingen, nieuwe aanwinsten, verhalen over boeken, instortende boekenkasten, boeken die met kunst te maken hebben, boeken in boeken en nog veel meer. Vooral samenleesprojecten zijn favoriet bij mij. Want wat is er nu leuker, en vooral leerzamer, dan samen diep in een boek duiken en er zo veel mogelijk uit halen. Verschillende lagen ontdekken in het verhaal, die het boek nog meer diepgang meegeven, daar kan ik echt van genieten.
Maar sinds ik alweer bijna 4 jaar geleden een carrière-switch gemaakt heb, eentje waarbij ook meerdere nieuwe studies kwamen kijken, werd het steeds stiller op mijn spot… en het laatste jaar viel het zelfs helemaal stil. En zo ontstond de laatste tijd een dilemma…
Ik heb inmiddels de studies afgerond, ben ook iets minder gaan werken en heb weer meer tijd voor leuke dingen. En toen begon het te kriebelen: zal ik mijn spot weer nieuw leven inblazen? Maar als ik dat ga doen, dan moet ik dat ook goed doen en niet halfbakken want daar hou ik niet van. Dit vroeg om een zorgvuldige afweging. Juist op het moment dat ik voor mezelf de keuze gemaakt had om door te gaan doken er ineens allerlei berichten op over een nieuw forum van Hebban… En ineens was daar de twijfel weer en zat ik opnieuw met het dilemma: stoppen of doorgaan?
Al snel bleek het forum erg onoverzichtelijk te zijn en ik begreep er maar weinig van, kon ook niets terugvinden… Daarom leek het mij goed om nog even af te wachten en intussen mijn oude spot-artikelen veiligstellen door ze op te slaan. En dat opslaan van oude artikelen bleek een ware trip down memory lane… Ik werd weer helemaal enthousiast bij het lezen van alle mooie dingen die ik, vaak samen met anderen, gedaan heb op Hebban. Natuurlijk het begin van mijn spot, ik noemde het al: het leesfeuilleton van Het achtste leven (voor Brilka), nog altijd onovertroffen wat mij betreft. Maar ook Spieken in de Cazalet-kronieken en de mega-mini-buddyread-challenge samen met Gigi waren geweldig om te doen. Zo kwam ik vandaag aan bij het samenleesproject Lolita van Nabokov, dat was nog eens een boeiende discussie van ruim 500 reacties! En dan ben ik pas halverwege 2018…
Morgen ga ik verder en kom ik vast nog veel meer mooie artikelen en projecten tegen…
Inmiddels is mijn besluit genomen: ik wil meer van dit moois! Ik wil meer schrijven over boeken. En dan ook weer vaker de verbinding tussen kunst en boeken opzoeken en andere lezers daarmee verrassen. Dus ik ga het gewoon proberen! Ik ga verder met mijn blog Ketting van mooie woorden hier op het nieuwe forum en probeer zo nog heel wat mooie nieuwe en vooral kleurrijke woorden aan de ketting toe te rijgen…