Antwoord op vraag 1
1a/ Wat vind je van de opmaak van het boek? Denk daarbij aan papier, lettertype, uitstraling, … Wat waren je eerste gedachten toen je je pakketje openmaakte?
Mijn eerste gedachte toen ik het boek kreeg, was: "Yes, mijn boek is er net voor mijn vakantie!" Vervolgens viel me op dat het een dik boek is.
Bij de eerste keer doorbladeren vielen me de relatief kleine letters op. Geen probleem voor mij overigens.
Het papier voelt lekker "zacht" en is van een prima dikte.
De omslag is met extra flappen met een stukje uit het boek (?) en met informatie over de schrijver. Hierdoor voelt het als een chique boek.
1b/ Wat vind je van de cover? Ga je wel eens kijken hoe het boek er in de originele taal uitziet? Vind je het goed dat zowat elk land een eigen cover bedenkt? Waarom wel/niet? En ten slotte, welke van de covers die je hieronder ziet geniet je voorkeur? Vertel er natuurlijk ook bij waarom.
Zonder nog veel over het boek te weten, intrigeert de cover me. Ik herken direct de Karelsbrug in Praag, die ik ooit met mijn ouders bezocht. Wel valt direct mijn oog op de ongewone toestand van de brug met allemaal hekken.
Een tijdje geleden deed ik mee aan de leesclub op Hebban over het boek de Weyward-vrouwen van Emilia Hart. Toen kwam ik er achter dat elk land zijn eigen cover heeft. Eerst leek me dat wat omslachtig, maar daarna ben ik er over gaan nadenken en eigenlijk vind ik er ook wel wat voor te zetten. Veel landen hebben een eigen keuken qua eten. Dus als smaken verschillen, waarom zou dat met boeken anders zijn?
De cover doet me met de zwart-wit foto in sepiakleuren enigszins denken aan de boeken van de boeken van Carlos Ruiz Zafón.
Op basis daarvan verwacht ik een meeslepende, epische roman. De Nederlandse cover spreekt me het meeste aan.
De Duitse cover vind ik niet de mooiste, maar deze cover roept voor mij wel de sfeer op van wat ik verwacht te gaan lezen. Dus dat is mijn tweede keus.