Het zijn redelijk rustige weken en dat komt goed uit, want met de komst van het Hebban forum en het starten van leesclubs op deze plek, gaat er veel tijd zitten in het ontdekken van die nieuwe plek. Daarbij heb ik mijn blogs (veel!) gekopieerd naar een eigen site, zodat ze niet verloren gaan. Het is veel tijd op de computer, maar gelukkig blijft er nog voldoende tijd om te lezen over.
Week 29
Het is een rustig weekje, met een dag regen waarbij ik na de yoga een flinke bui op mijn hoofd krijg. Het is bijna warm water dat naar beneden komt. Het naluisterwerk is op tijd klaar en een nieuwe opdracht laat even op zich wachten, er is dus leestijd en er gaan weer een aantal boeken uit, zodat er ruimte is voor nieuwe.
Week 30
De week begint met een nieuwe naluisteropdracht. En het is een leuke, want ik mag Twee gezichten lezen en luisteren, de nieuwe Eddie Flynn thriller van Steve Cavanagh. Ik zit er enorm van te genieten. Gelukkig ook, want het streven is om het uiterlijk zondag klaar te hebben ivm plannen na het weekend.
De moestuin van mijn dochter is een all you can eat buffet voor de slakken (helaas), maar de boontjes doen het heel goed. Deze week eten we voor het eerst boontjes uit eigen tuin en die zijn superlekker.

Wat las en luisterde ik uit deze twee weken?
Een tweede zomerboek van Bruna die ik mocht lezen voor een blog op Fabulous Feelgood. Deze keer voor een buddy read met Mandy. Dit boek is (net als Villa Italia) eerder uitgegeven als een ebook-serie van vier delen en nu gebundeld als boek. Het is een heel fijn feelgoodverhaal dat speelt in Cornwall, met een vintage bioscoop en een ijsmakerij als basis. Een geweldige combinatie. Leuke personages en plot, met plezier gelezen. | ebook/FFG/361pgn
Als er een naluisteropdracht binnenkomt zeg ik meestal al ja voor ik weet wat het voor boek is. Bij deze titel dacht ik aan een zweverig zelfhulpboek. Toen ik de korte samenvatting las zag ik dat het een non-fictie verhaal was over een Noord Koreaanse vrouw die uit het land vluchtte, maar daarvoor heel wat ellende had meegemaakt. Heel enthousiast was ik eerst niet, maar eenmaal aan het lezen/luisteren bleek het een mooi, interessant en indrukwekkend verhaal. De Koreaanse namen maakte het naluisterwerk lastig, maar de voorlezer deed het gelukkig goed. | Pdf+luisterboek/Thinium/308pgn
Bij Fabulous Feelgood is het de Vannessa Thuyns meeleesmaand. Ik wist dat dit boek in juli in de collectie zou zitten. Voorgelezen door Donna Vrijhof en Yannick de Waal was het een feestje om te luisteren. Een leuk feelgoodverhaal, met als thema’s leugens, verlies en vergeving, maar ook met romantiek en vriendschap. | Luisterboek/Bookchoice/9uur/336 pgn
Soms komt er een boek voorbij dat gelijk aanspreekt. Dit boek (prachtige uitvoering) viel me direct op en de korte samenvatting beloofde een spannend verhaal. Een combinatie tussen Bridgerton, De elite en fantasy. Ik heb me ermee vermaakt, maar het maakte de verwachtingen niet helemaal waar. Het kabbelt wat door en het is nogal braaf. Ik ben nog wel benieuwd naar het tweede deel, maar hoop wel dat daar meer spanning in is te vinden. | Ebook/Hebban recensie/373 pgn
Voor dit boek (shortlist Europese literatuurprijs) kwam op Hebban een leesclub. Ik meldde me aan als coördinator en begon alvast te lezen via de online bieb. Een boek gebaseerd op volksverhalen, mythen en legendes. Het zal ongetwijfeld een knap geconstrueerd literair verhaal zijn, maar mijn boek was het niet. Wat een chaos. Ik hoop door de leesclub wat wijzer te worden… | Ebook/Bieb/Hebban leesclub/
Het Hebban boek van de maand juli. Het trok me wel. Niet echt de negatieve spiraal waar het hoofdpersonage in zit, maar wel de humor die er zou kunnen zijn. Ik las het via de online bibliotheek. Het is geen dik boek. Ik had verwacht er snel doorheen te gaan, maar dat viel wat tegen. Het begin is wat taai, maar naarmate het boek vordert is het steeds interessanter en het eindigt met een verrassende twist. Ik heb me er prima mee vermaakt. | Ebook/online bieb/208 pgn

week 30
Voor Fabulous feelgood mocht ik het eerste deel van een nieuwe roman-serie lezen. Van Ellen Rink las ik al eerder boeken die ze onder een andere naam schreef. Deze nieuwe serie wordt aangeraden voor de lezers van Virgin River. Ik vond het een heerlijk verhaal. Jonge mensen, paarden, een ranch in Canada, ik hou ervan en kijk uit naar het volgende deel (zomer ‘26). | Ebook/FFG/337 pgn
Deze auteur is lekker bezig, de ene naar de andere thriller wordt van haar vertaald na het succes De hulp. Ik heb naar het boek geluisterd. Het boek vertelt het verhaal afwisselend vanuit het perspectief van Sydney in het heden en van Tom in het verleden. Langzaamaan komen beide verhaallijnen bij elkaar. McFadden ze je als lezer constant op het verkeerde been en je blijft twijfelen aan zo’n beetje alle personages. En dat weet ze altijd nog een twist in het verhaal te brengen die je niet aan ziet komen. Dat is haar nu ook weer gelukt. | Luisterboek/Bookchoice/Voorlezers Charlene Sancho & Stijn Westenend/9 uur
Voor Netgalley las ik een bundel met 31 korte spookverhalen. De doelgroep is 12 plus denk ik. De verhalen zijn niet nagelbijtend spannend. Sommige zijn een beetje voorspelbaar, andere zijn verrassend, maar alle hebben spookachtige gebeurtenissen. Er staan veel illustraties in, die griezelig zijn en de verhalen daardoor completeren. | pdf/Netgalley/engels
De nieuwste Steve Cavanagh! Eddie Flynn op z’n best. Wat zijn die fijne boeken. Tempo is goed, spanning is goed, veel afwisseling van perspectief. Voorgelezen door Louis van Beek. Een aanrader! | Lees en luister/Thinium/400 pgn

Het waren fijne leesweken en er ligt nog genoeg moois op de stapel. De hoeveelheid leestijd is wisselend. Daarbij ben ik druk met het afronden van een leesclub op de site en een nieuwe op het forum. Dat forum slokt best veel tijd op, hoewel ik er nu mijn weg weet en het minder tijd kost.

Klik hier om naar de startpagina van Er was eens te gaan.