In dit blog hou ik bij welke boeken ik wil lezen voor de officieuze checklist en welke ik al gelezen heb per maand.
Nog te lezen, evt met titel:
3. Lees het boek dat op 29 mei (de dag van de lezer) in de Hebban Rank op nummer 19, 29 of 39, 49, 59 enz. staat
10. Lees een boek over Afrika/door een Afrikaanse auteur: Ayobami Adebayo - Alles wat had kunnen zijn
11. Lees een boek dat voor het eerst gepubliceerd werd in de 20e eeuw: Mark Haddon - Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
12. Lees een boek uit het Caribisch gebied: Eleanor Shearer - Vrij stroomt de rivier
13. Lees een boek over een treinreis: Clare Pooley - De reizigers op perron 5
14. Lees een boek met “Broers” in de titel: Marlies Slegers - Broers
16. Lees een boek dat iedereen gelezen lijkt te hebben behalve jij: Khaled Hosseini - De vliegeraar
17. Herlees een boek dat je op de middelbare school las voor je leeslijst (of daarvoor moest lezen). Het mag in vertaling: Yvonne Keuls - Jan Rap en zijn maat
18. Lees het boek dat al het langst op jouw WIL lijst staat: Anjet Daanje - Het lied van ooievaar en dromedaris
20. Lees een boek met 'mijn' in de titel: Andrev Walden - Mijn zeven vaders
22. Lees een boek over het onbetrouwbare geheugen van een mens: Philippe Claudel - Schemering
29. Lees een boek waarin magie een rol speelt: Jandy Nelson - Als de wereld wankelt
30. Lees een boek zonder een lidwoord of voorzetsel in de titel: Suzie Miller - Prima Facie
36. Lees het dikste ongelezen boek dat je wil lezen en al in huis hebt: Terry Hayes - Ik ben pelgrim
37. Lees een boek over een historisch figuur: Michelle Shanti - De terugkeer van de tempelpriesteres
38. Lees een dichtbundel of een roman in verzen: Hans Hagen & Monique Hagen - Nooit denk ik aan niets
40. Lees een sportief boek: Koen Vergeer - Max Wereldkampioen
44. Lees een boek waarin psychologie of psychiatrie een belangrijke rol speelt: Naomi Rebekka Boekwijt - Stemmen
45. Lees een boek over een nieuw begin: Anne- Gine Goemans - Wondermond
49. Lees een "Wat ..... als" boek: Robert Bridgeman - 2044
52. Lees een boek door of over iemand met een migratieachtergrond: Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo
Gelezen, met titel
Januari:
33. Lees een boek zonder een lidwoord of voorzetsel in de titel: Margot Ros - Agaath gaat viraal
43. Lees een boek waarin religie een rol speelt: Elif Shafak - Er stromen rivieren in de lucht
*
Februari:*
5. Lees een boek dat in een roman voorkomt of een roman waarin een of meerdere bestaande boeken voorkomen: Judith Visser - Het meisje met de halve ster
8. Lees een boek dat zich afspeelt op een eiland: Kristin Hannah - Aan het einde van de wereld
15. Lees een boek met een vogel op de cover: Lex Passchier - De val van Tammy Davidson
19. Lees een boek dat zich op, in, aan, bij water afspeelt: Corina Bomann - Een kamer aan Zee
23. Lees een winters boek: Josie Silver - Een dag in december
35. Lees een boek met een lichaamsdeel in de titel: M.L. Arlidge - Oog om oog
41. Lees een (non-fictie) boek over bibliotheken, boekhandels, boekenverzamelaars of schrijvers: Satoshi Yagisawa - Morisaki's boekwinkel
48. Lees een boek waarvan de afbeelding op de voorkant je aantrekt, zonder dat je de informatie op de achterkant hebt gelezen: Marja Pruis - Huiswerk
50. Lees een boek met girlpower: Marije Willemsen - Zentastisch
Maart:
2. Lees een boek (deels) vanuit een ander perspectief dan mens, dier of robot: Sholeh Rezazadeh - Ik ken een berg die op me wacht
9. Lees een boek van een auteur die in dezelfde maand als jij jarig is (of was): Annejet van der Zijl - Het sneeuwklokjesbos
25. Lees een boek met de naam van een maand in de titel: Janneke Siebelink - Soms sneeuwt het in april
April:
4. Lees een boek van een (nog) onbekende Nederlandse schrijver dat niet standaard in de boekhandels ligt (tip: gebruik de 'op voorraad bij de boekhandel' knop op Hebban): Hanneke van de Kerkhof - Wolf, wolf, hoe laat is het?
39. Lees een zomers boek: Erica James - Zomerliefde
42. Lees een boek met 'en ik / and I' in de titel: Machteld Siegmann - Ollie en ik
51. Lees een boek over muziek of met een artiest als hoofdpersonage: Leo Oldenburger - Henny Vrienten
46. Lees een boek met ‘jongen’ in de titel: Henry Oster Dexter Ford - De staljongen van Auschwitz
47. Lees een boek met (de naam van) een bloem in de titel: Virginia Andrews – Vertrapte bloem
Mei:
1. Lees een boek waarin klimaatverandering een rol speelt: Michael Christie - Greenwood
21. Lees een boek dat maar één letter in de titel heeft: Aafke Romeijn - 7B
28. Lees een boek dat (bijna) niemand heeft gelezen (minder dan 25 hebbanisten): Ishaq Musa Al-Husseini - Memoires van een kip
31. Lees een boek waarin onderwijs een rol speelt: Nicole Panteleakos - In de ruimte is het stil
32. Lees een boek dat zich afspeelt in een Europese hoofdstad: Evie Woods - De verborgen boekwinkel
Juni:
6. Lees een blauw boek: Mélissa da Costa - Al het blauw van de hemel
26. Een boek van een auteur die meer dan 10 boeken heeft geschreven: Kristin Hannah - De vergeten vrouwen
27. Lees een boek uitgekomen in 2025: Freida McFadden - Lieg nooit
34. Lees een boek dat zich afspeelt in Australië: Liane Moriarty - Grote kleine leugens
Juli:
7. Lees een boek waarin de hoofdpersoon in een andere wereld belandt: Samantha Harvey - In orbit
24. Lees een boek waar een schip/boot in voorkomt: Paul Biegel - De kleine kapitein