Gea Kuipers
6,A. Beste Mirjam, je hebt op jonge leeftijd je moeder verloren en niet de gelegenheid gehad om haar voldoende te leren kennen. Je was pas acht jaar oud.
Voor jouw moeder waren haar kinderen het belangrijkste in haar leven. Allereerst hoop ik dat je hieruit -toen je dit las in haar dagboek- troost hebt kunnen putten.
Waarom je moeder op 39-jarige leeftijd uit het leven is gestapt, de antwoorden op deze vraag heb je proberen te vinden door al haar dagboeken te lezen en stukje bij beetje haar leven te ontrafelen.
Jouw zoektocht naar antwoorden en de vele ontmoetingen met personen uit je moeders leven , ik kan me voorstellen dat dat zwaar moet zijn geweest. Zwaar voor jou en misschien ook zwaar voor mensen die je hebt bezocht om over je moeder te spreken.
Voor jou hoop ik dat je door het schrijven van dit boek geslaagd bent in je opzet, namelijk je moeder beter leren kennen en ook wens ik je toe dat je niet meer hoeft te piekeren over het verleden.
Mirjam, leef voluit, het mag, je hoeft je niet te verstoppen, gooi alle maskers af en geniet van het leven, samen met je mooie gezin.
6.B. De volgende vraag zou ik aan Mirjam willen stellen:
Mirjam, je hebt je moeder beter leren kennen door het schrijven van dit boek en ook de situatie waarin je opgroeide, daar ben je meer over te weten gekomen.
Door dit boek wordt het leven van jouw familie openbaar gemaakt. Is dit op enig moment belastend voor jou geweest tijdens het schrijven of overheerst de opluchting dat jouw moeder het eerbetoon heeft gekregen dat zij verdient ?
6.C. Hier moet ik even mee wachten (eerst alle vragen van iedereen lrzen)
6.C. @Cilia
Ja, daar ben ik mij wel van bewust, dat er in mijn eigen omgeving ook kinderen kunnen zijn die het moeilijk hebben en die hulp nodig hebben. Mocht ik hiervan op de hoogte zijn, dan zal ik zeker proberen om deze kinderen te helpen, door bijvoorbeeld te kijken wat ik zelf voor hen en/of hun familie kan betekenen of, indien nodig, professionele hulp in te schakelen. Tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden daarvoor dan in de tijd waarin wij opgroeiden .