6a. Wat wil je absoluut kwijt tegen Mirjam? Probeer het bij maximaal tien zinnen te houden.
$$
De laatste zin van het boek is: "Voor Mirjam, altijd op zoek." Nu snap ik die zin wel. Ik was gewoon op zoek naar mezelf". Heel erg fijn Mirjam dat het boek je rust heeft gebracht en je heeft geheeld. Wat ook belangrijk is dat je haar hebt leren kennen en daarmee ook jezelf. Je lijkt erg op haar, zeg je. Het doet me denken aan mijn relatie met mijn eigen moeder., die echt niet optimaal is geweest vooral de laatste jaren van haar leven.niet. Ik heb haar jaren niet gezien.. Op het moment dat zij in de Hospice was en een verzorgster tegen mij zei: "Wat lijk je op je moeder", was er een keerpunt. Ik ben naar huis gefietst en voor de spiegel gaan staan. Ik lijk niet alleen fysiek op mijn moeder, maar ik heb ook een aantal karaktertrekken van haar. Ik heb hier stukken over geschreven, ik heb er nog geen boek van gemaakt. Ik weet ook waarom ik me soms gruwelijk ergerde aan haar, het waren ook de eigenschappen van mezelf. Vlak voor ze stierf hebben we de liefde voor elkaar uitgesproken.
$$
Mirjam ik en mijn moeder zijn goed uit elkaar kunnen. Dit is helend voor het proces. Je bent er jaren mee bezig geweest en uiteindelijk heb je er vrede mee.
b. Grijp je kans en stel die ene brandende vraag.
Op blz. 281 schrijf je: "had ze nu hoog geleefd, dan was ze waarschijnlijk allerlei spirituele opleidingen gaan volgen". In een interview hoorde ik dat jij zelf ook denkt een andere richting in te slaan, meer in die richting. Ga je dat ook inderdaad doen?
c. Stap in de schoenen van Mirjam en beantwoord een vraag van een van je medelezers.
Dolores. Ik denk dat het idd heel belangrijk is om je eigen geschiedenis te kennen . Niet alleen van je ouders, maar ook van hun beide families . Ik ben mezelf steeds beter gaan begrijpen van hoe ik in n elkaar zit. Ik heb vaker gedacht ik kom niet uit mijn ouders. Ik heb zelfs ooit een uitreksel gehaald uit het geboorteregister. In een ontmoeting van twee broers van mijn moeder ben ik veel meer gaan begrijpen en ook na verder onderzoek.