Ik blijf het zeggen, maar dit jaar vliegt voorbij. Inmiddels is de zomervakantie al in volle gang en zijn we alweer in augustus aanbeland. In juli was het vaak lekker leesweer, soms net iets te heet. Zo aan het einde van de maand moeten we binnen zitten met een boek, want al die buien zijn ook niet prettig en niet goed voor je papieren exemplaar of je ereader. Deze maand las ik 9 boeken waarvan 1 niet uit en voegde ik er 10 aan de collectie toe. Ik las zowel Nederlands als Engels (wanneer niet) en het was ook deze keer weer een bonte mix aan genres. Kijk je mee naar alles dat ik op leesgebied heb uitgespookt?
Gelezen boeken
- Ik begon deze maand met een boek dat ik in juli niet uitkreeg. Dit was Fearless van Lauren Roberts en helaas was dit boek niet zo best. Recensies waren al niet echt positief, maar ik heb ook zelf ervaren dat dit toch niet zo’n fijn verhaal is. Kopiëren en plakken is echt heel makkelijk en alle ontwikkeling in de personages waar het vorige deel in deze trilogie juist zo sterk in was, was helemaal weg. Gewoon foetsie. Tevens werd de plot vanuit het eerste boek bijna volledig herhaald. Deze afsluiter van een al middelmatige trilogie was ondermaats en kreeg 2 sterren.
- Vervolgens ging ik verder met What happens in Amsterdam van Rachel Lynn Solomon, in de hoop dat dit mij meer zou kunnen bekoren. Mijn verwachtingen waren al niet erg hoog en dit bleek volledig terecht. De personages zijn ongeloofwaardig en de plot rammelt behoorlijk. Het Amsterdamse sfeertje was het meest positieve aan dit verhaal, ook al is de weergave van de Nederlandse cultuur en Nederland behoorlijk cliché. Alleen vanwege de sfeer krijgt dit boek toch nog 3 sterren, en toegegeven ook omdat het lekker wegleest.
- Na twee middenmoters had ik echt even behoefte aan wat meer diepgang. Tijd voor De keizer van Gladness van Ocean Vuong. Dit is een enorm uitdagend boek om te recenseren en zou ik ook niet aanraden aan de minder ervaren lezer. Vuong vertelt veel door het juist niet te vertellen. Je moet goed tussen de regels door kunnen lezen. Kun jij zo’n literaire uitdaging wel aan, dan is deze roman zeker een aanrader. Ondanks dat ik het niet de volle 5 sterren geef (want dan moet het écht goed voelen), vond ik het wel interessant. Het eindigt voor mij op 4 sterren.
- Hierna was het tijd voor het nieuwste boek van Maggie Stiefvater, De luisteraars. Mijn eerdere ervaringen met boeken van deze auteur zijn niet al te best, want de schrijfstijl vind ik nogal vaag. Ik ging ervanuit dat dat hier niet het geval zou zijn. Het verhaal speelt zich af in Amerika ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en dat was dan ook het meest interessante element. De personages en plot blijven voor mijn gevoel op de vlakte en het magisch realisme voegt niets toe. Ik kom niet verder dan 3 sterren.
- In mijn jeugd verslond ik de boeken van Carry Slee. Nu ik volwassen ben wil ik nog steeds wel eens een boek van deze auteur oppakken omdat ik toch benieuwd ben en blijf. Het nieuwste boek van Slee is Noorderlicht, het eerste deel in een serie over een soort van woongroep. Ik weet niet goed hoe ik dit precies moet omschrijven zonder te veel weg te geven. Het boek luistert lekker makkelijk weg en is duidelijk bedoelt voor de jongere young adult lezer. De personages zijn rond de veertien jaar en dat is goed te merken. Je kunt erop vertrouwen dat deze auteur maatschappelijke thema’s verwerkt en dat is ook hier het geval. De invloed van sociale media op jongeren is een van de hoofdthema’s in dit boek. Toch pakte het mij niet zoals klassiekers als Pijnstillers en Afblijven dat ooit wel deden. Wederom 3 sterren.
- Blood & Steel van Helen Scheuerer is een boek dat ik veelvuldig voorbij zie komen op sociale media. Het is een romantasy, wat mij helemaal niets verbaasd. Ik nam de proef op de som en hoewel het zeker niet slecht is, is het allemaal erg standaard. Hoofdpersoon Thea is wel interessant, want zij heeft een missie en daar gaat ze voor de volle 100% voor. De andere personages deden mij weinig, ook de mannelijke hoofdpersoon niet. Het verhaal bevat alle bekende romantasy elementen waardoor het aanvoelt alsof de auteur overal vinkjes probeerde te zetten. En alweer 3 sterren, ik weet nog niet of ik verder ga met de serie. Als ik dat doe, heeft het geen haast.
- Een van de boeken die ik dit jaar wilde lezen is The Pearl That Broke Its Shell van Nadia Hashimi. Ik heb twee boeken van deze auteur gelezen en had twee verschillende leeservaringen. Ik besloot even te wachten met het lezen van dit debuut, maar deze ervaring is weer heel anders. Je kunt er met je hoofd niet bij dat vrouwen in sommige culturen nog steeds worden gezien als object in plaats van mens. Dit verhaal neemt de lezer mee naar Afghanistan en is er eentje met twee tijdlijnen. Deze spelen zich af in 1907 en 2007 en in die honderd jaar is er geen snars veranderd. Ik werd boos en gaf het boek 4 sterren. Zonde dat het niet vertaald is.
- Weer zo’n stom liefdesverhaal van Katelyn Doyle probeer ik al een jaar te lezen en eerlijk gezegd snap ik niet waarom mij dit ooit aansprak en wat mij ertoe aanzette dit boek te kopen. Want, het is erg oppervlakkig. Personages en plot blijven op de vlakte en ik merk dat je hier bij mij steeds minder vaak mee weg komt. Ik word te kritisch denk ik. Na het lezen heb ik nog steeds geen idee wat voor personages onze hoofdpersonages zijn. Ik begrijp wel waarom mensen hiervan kunnen genieten, want het is lekker makkelijk en je hoeft hier niet bij na te denken. Het zou ook prima te versmaden zijn als romantische komedie. Niet gek als je je bedenkt dat een van de hoofdpersonen scenarioschrijver voor romantische komedies is. Voor mij doet dit boek zijn titel eer aan en kom ik net aan op 3 sterren. Want het is ook weer niet zo dramatisch dat een lagere waardering noodzakelijk is. Ik vloog er doorheen en dat telt ook.
- Het laatste boek van deze maand is er eentje dat ik op 55% aan de kant heb gelegd. In het verleden heb ik de boeken van Sabaa Tahir met plezier gelezen. Doordat Heir sterk gelinkt is aan de “An Ember in the Ashes” serie, had ik er vertrouwen in dat dit ook goed zou gaan. Ik las veel enthousiaste recensies, maar helaas gold dat enthousiasme niet voor mij. De plot en personages deden mij geen zier en ik besloot het boek even aan de kant te leggen. Dat “even” werd bijna een week en toen ik het weer oppakte merkte ik dat er niets was veranderd. Tijd om het voorgoed aan de kant te leggen dus. Dit is echt een smaak dingetje, anderen kunnen hier wel van genieten.
De aanwinsten
Atmosphere van Taylor Jenkins Reid
De keizer van Gladness van Ocean Vuong
Dream Count van Chimamanda Ngozi Adichie
Geest komt op van Isabella Hammad
De ridder en de nachtvlinder van Rachel Gillig
Verleid door de storm van Julie Johnson
Arcana Academy van Elise Kova
De tolk van Kabul van Matthieu Aikins
Een echte man van Mohamed Mbougar Sarr
Ochtend in Jenin van Susan Abulhawa
Juli was dus een van alles wat maand. Goede boeken, minder goede boeken, Nederlands en Engels en verschillende genres. Mijn gemiddeld aantal sterren van deze maand komt uit op 3,06 sterren, prima eindgemiddelde dus!
Heb jij in juli interessante boeken gelezen?
Klik hier voor het overzicht van al mijn blogs.