Ik las ergens op Hebban dat er dit jaar geen lijst met categorieen zou zijn dit jaar. Maar een aantal hebbannisten hebben op eigen initiatief toch een lijst in elkaar gezet. SUPERGOED, DANK!!!! Ik kwam er pas laat achter. Toch zelf weer een blog aangemaakt om mijn voortgang bij te houden. Hier lees je welk boek ik voor een categorie las met een opmerking, waardering of dat het een LUEK is. Ik kan niet wachten tot het 1 januari is. Ik zal zelf de volgorde bepalen en heb gelukkig een enorme voorraad om te kiezen.
- Lees een boek waarin klimaatverandering een rol speelt.
Ellen de Bruin - Kraaien in het paradijs.
Een boek dat ik op Hebban tegen kwam en mooi vond voor de,e categorie. Een bijzonder boek, biiten mijn comfort zone....
Lees een boek (deels) vanuit een ander perspectief dan mens, dier of robot.
Elif Shafak - Er stromen rivieren door de lucht LUEK
Een boek gelezen voor de leesclub. Een mooi boek, mooie zinnen. Som iets te langdradig maar met veel plezier gelezen.
Lees het boek dat op 29 mei (de dag van de lezer) in de Hebban Rank op nummer 19, 29 of 39, 49, 59 enz. staat.
Esther Verhoef - Het huis met de palm.
Lang geleden dat ik een boek van haar las.l
Lees een boek van een (nog) onbekende Nederlandse schrijver dat niet standaard in de boekhandels ligt (tip: gebruik de 'op voorraad bij de boekhandel' knop op Hebban) Lijst: Onbekende Nederlandse schrijvers
Lees een boek waar een roman in voor komt.
Claire Leslie Hall - Als scheuren in de aarde.
Hij is heel populair op dit moment, wordt vergeleken met Al het blauw van de hemel, maar ik vond hem niet zo mooi.
Lees een blauw boek
Jo Piazza- De Siciliaanse erfenis
Een luisterboek dat precies het goede verhaal had om lekker bij te wandelen en sporten.
Lees een boek waarin de hoofdpersoon in een andere wereld belandt
Tonke Dragt - De torens van februari
Een vreemd boek, Apart verhaal. Ondanks dat ik al eerder iets van Tonke Dragt las is dit toch wel buiten mijn comfort zone. Ik weet niet of ik het anders uit gelezen zou hebben.
Lees een boek dat zich afspeelt op een eiland.
Vonne van der Meer - Eilandgasten. LUEK
Deze lag al heel lang op de stapel ongelezen, nu maar eens voor de LUEK mee op vakantie genomen. Was goede vakantielectuur!
Lees een boek van een auteur die in dezelfde maand als jij jarig is (of was).
Anne- Gine Goemans - Wondermond
Een onverwacht mooi boek.
Lees een boek over Afrika/door een Afrikaanse auteur Lijst: Afrika | Hebban.nl
Lees een boek dat voor het eerst gepubliceerd werd in de 20e eeuw Lijst: 20e eeuw | Hebban.nl
Lees een boek uit het Caribisch gebied Lijst: HRC 2025: lees een boek uit het Caribisch gebied | Hebban.nl
Lees een boek over een treinreis Lijst: Treinreizen | Hebban.nl
Lees een boek met “Broers” in de titel. Lijst: HRC 2025: een boek met "broers" in de titel | Hebban.nl
Lees een boek met een vogel op de cover Lijst: HRC2025 Lees een boek met een vogel op de cover | Hebban.nl
Lees een boek dat iedereen gelezen lijkt te hebben behalve jij.
Je bent prachtig van Ann Napolitana.
Een mooi verhaal over een hechte familieband die door allerlei situaties wordt verbroken, maar waar ook weer heel veel goeds uit komt!
Herlees een boek dat je op de middelbare school las voor je leeslijst (of daarvoor moest lezen). Het mag in vertaling. Lijst: Herlees een boek dat je las op de middelbare school | Hebban.nl
Lees het boek dat al het langst op jouw WIL lijst staat.
Maria Duenas - Het geluid van de nacht
Niet het boek wat onderaan staat, want dat had ik niet in bezit, maar een paar hoger op de lijst, deze had ik op mijn e-reader.
Het was een dik boek, met heel veel plezier gelezen, waarom niet eerder?
Lees een boek dat zich op, in, aan, bij water afspeelt
Meg Waite Clayton - De postbezorgster van Parijs LUEK
Gekregen met kerst.
- Lees een boek met 'mijn' in de titel.
Yvonne Keuls- Mevrouw mijn moeder. LUEK
Een zeer confronterend boek, ze beschrijft precies mijn moeder die ook dementerende is.
Lees een boek dat maar één letter in de titel heeft Lijst: Lees een boek dat maar één letter in de titel heeft | Hebban.nl
Lees een boek over het onbetrouwbare geheugen van een mens
Michelle Claire Lucas - Een meisje uit Oradour.
Een heftig verhaal, waar gebeurdover een dorp in Frankrijk waarvan bijna alle bewoners zijn vermoord. Als ik weer in de buurt ben wil ik er toch gaan kijkekn.
Lees een winters boek
Helene Holmstrom - Sneeuw, sterren en kaneel.
Eeen boek van Bookchoice, geluisterd tijdens het sporten, een makkelijke feelgood daarom.
Lees een boek waar een schip/boot in voorkomt.
Judith Koelemeyer - De redding.
Lees een boek met de naam van een maand in de titel Lijst: Lijst van boeken met de naam van een maand in de titel | Hebban.nl
Een boek van een auteur die meer dan 10 boeken heeft geschreven
Simone van der Vlugt - De slavenring LUEK
Dit id=s een jeugdboek voor kinderen van 10 tot 12 jaar oud. Voor die leeftijd vind ik het toch een heftig boek.
Het gaat over een jongen wiens hele dorp platgebrand wordt, heel goed behandeld wordt hij ook niet..... maar misschien denk ik dat ze op 10-jarige leeftijd nog hele tere zieltjes hebben......
Lees een boek uitgekomen in 2025
Gerwin van der Werf - De krater
Het boekenweekgeschenk van dit jaar. Een voor mij toch wel bizar verhaal, met verschillende thema's zoals armoede, genderproblematiek, depressie.....
Lees een boek dat (bijna) niemand heeft gelezen (minder dan 25 hebbanisten)
Krabbé van Rosa Koelemeijer ( de zus van Judith , die haar met het schrijven van deze biografie heeft ondersteund) LUEK
Een boek geschreven i.v.m. de 80e verjaardag van Jeroen Krabbé. Hij heeft een schilderij gemaakt voor elk van de 8 decennia, met veel schilderijen, foto's en verhalen. Ik wist niet dat hij in zoveel films had gespeeld. Ook veel fims geregisseerd en c=voor elk van die films duizende tekeningetjes gemaakt. Wat een energie heeft die man, zelfs nu nog op zijn 80e. Hij laat ooit al zijn plakboeken na, die fotoboeken, reisverslagen en dagboeken ineen zijn. Zo mooi! Ik keek graag naar zijn programma's Op zoek naar....... waarvoor hij per serie anderhalf jaar onderzoek deed en vele notitieblokken vol schreef, liet niets aan het toeval over, de stem in dat programma stelde hem onvoorbereid de vragen, dat wist ik niet, daarvoor wilde hij beslagen ten ijs komen.
Lees een boek waarin magie een rol speelt.
Jandy Nelson - De hemel begint bij je voeten.
Lees een boek zonder een lidwoord of voorzetsel in de titel.
Mustafa Bulut - Wilt u weten wat u heeft?
Een boek van het ziekenhuis waar ik werk. Eerder hadden we een training over dit onderwerp en dit boek sluit daar mooi op aan. Het gaat over hoe we het beste de buitenlandse patient kunnen benaderen in met name de situatie waarin patienten en familie slecht nieuws krijgen. Geschreven door een Turks Nederlandse geestelijk verzorger die hier veel ervaaring mee heeft.
Lees een boek waarin onderwijs een rol speelt
Joost Schijns - Meneer Bart LUEK
Dit boek raakt mij. Ik kende meneer Bart, onze zoon zat eerder dan het boek afspeelt bij hem in de klas. Hij heeft ook genoten van Bart, die gitaar speelde en creativiteit uit de kinderen haalde. Voor mij heel veel herkenbare stukjes en personen (sinterklaas). Bijzonder dat onze zoon nu zelf docent is en soms vertelt over hoe leerlingen zich tot elkaar verhouden, hoe anders dan hoe hij het zelf vroeger beleefde!
Lees een boek dat zich afspeelt in een Europese hoofdstad.
Tomass Ross - Poetin's dochter.
Een geleend boek, waarvan de eigenaar al aangaf dat het veel buitenlandse namen bevat. En inderdaad, veel namen, veel instanties, voor mij voegde dat niet echt iets toe. Ik vond het verhaal niet echt boeiend en de titel dekte voor mij de lading niet. De dochter van Poetin had zeker geen grote rol.
Lees een boek met een voornaam in de titel.
Isabel Allende - Ines, vrouw van mijn hart. LUEK
Ook deze lag al lang op de stapel en ging mee opvakantie. Een echte Allende, heerlijk om te lezxen ook al is het een ouwetje.....
Lees een boek dat zich afspeelt in Australië3
Liane Moriarty - Drie wensen. LUEK
Een hilarisch verhaal over een (volwassen)drieling
Lees een boek met een lichaamsdeel in de titel.
Lees het dikste ongelezen boek dat je wil lezen en al in huis hebt.
Jan van Aken - De valse dageraad. LUEK
Veel leesplezier ervaren!
Lees een boek over een historisch figuur
Ineke Huysman en Roosje Peeters - Vrouwen rondom johan de Witt
Een boek met brieven van vrouwen aan Johan de Witt. Voor mijn verjaardag gekregen, gisigneerd, in het kader van het De Witt jaar in Dordrecht.
Lees een dichtbundel of een roman in verzen Lijst: HRC 2025: een dichtbundel of een roman in verzen | Hebban.nl
Lees een zomers boek
Melissa da Costa - De dagen die komen. LUEK
Lees een sportief boek.
Tim Krabbe - De renner. LUEK
Een heel ouwetje, van de stapel, ook in het kader van het boek over Jeroen.
Lees een (non-fictie) boek over bibliotheken, boekhandels, boekenverzamelaars of schrijvers.
Kate Storey - De bibliotheek vol herinnereingen.
Lees een boek met 'en ik / and I' in de titel Lijst: Lees een boek met 'en ik / and I' in de titel | Hebban.nl
Lees een boek waarin religie een rol speelt
Catharina Botermans - De zwarte koningin
Een oek over de Medicifamilie.
Lees een boek waarin psychologie of psychiatrie een belangrijke rol speelt Lijst: Psychologie/psychiatrie | Hebban.nl
Lees een boek over een nieuw begin
Tatiana de Rosnay - Sterrenstof LUEK
Een boek van één van mijn favoriete schrijfsters. Ook van dit oek heb ik weer gnoten. Een mooi verhaal over Mrs. Miller oftewel Marilyn Monroe verweven met een jong meisje, dat onder moeilijke omstandigheden toch de droom van haar leven waar maakt.
Lees een boek met ‘jongen’ in de titel
Paolo Cognetti - De buitenjongen
Een niet te dik boek met een mooi verhaal zoals zijn eerdere boek De acht bergen, dat ik eerder met mijn leesclub las.
Lees een boek met (de naam van) een bloem in de titel Lijst: Lijst: Lees een boek met (de naam van) een bloem in de titel | Hebban.nl
Lees een boek waarvan de afbeelding op de voorkant je aantrekt, zonder dat je de informatie op de achterkant hebt gelezen
Els Florijn - Zeeglas
Lees een "Wat ..... als" boek
Kees van Benjum - 23 seconden
Een boek voor mijn leesclub, Leeszing. Een roman die afspeelt in de prostitutiewereld in Amsterdam. Met een onverwacht einde. Een whodunnit!
Lees een boek met girlpower
Brenda Meuleman - Ik zie je aan de overkant.
Een boek dat momenteel in de publiciteit is. Ik zag de schrijfster recent in een programma heel enthausiast vertellen over haar boek over de oorlog in Nijmegen tijdens operatie Market Garden. Mooi en boeiend geschreven.
Lees een boek over muziek of met een artiest als hoofdpersonage Lijst: Lees een boek over muziek of van/over een artiest | Hebban.nl
Lees een boek door of over iemand met een migratieachtergrond.
Corina Boman - Spohia's hoop.
Ik wilde even iets makkelijks tussendoor. Nou dat was het ook. Wel boeiend, maar ik weet niet of ik ooit deel 2 en 3 ook nog ga lezen. Het gaat over een vrouw, die vanuit berlijn emigreert naar Parijs omdat ze ongewenst zwanger is. Maar in Parijs vindt ze haar toekomst.