Ik ben inmiddels weer een stukje verder met het veiligstellen van mijn blog op de oude Hebban-stek. Ik ben nu halverwege 2019. En ik moet bekennen het is niet enkel kopiëren en opslaan. Nee, regelmatig lees ik stukken van artikelen die ik geschreven heb, of reacties die geplaatst zijn. En dat is genieten en ook motiverend! Want o wat krijg ik hierdoor zin om weer regelmatig iets te schrijven over boeken. En ook, wat heb ik hier veel plezier aan beleefd, aan al die leuke reacties, aan de samenlees-projecten, het gepuzzel op bookstoreday om zoveel mogelijk activiteiten te bezoeken, aan ontmoetingen met andere lezers en nog veel meer, te veel om hier op te noemen.
Wat me ook opviel bij het al eerder genoemde samenlees-project van Nabokov’s Lolita is dat er in de reacties bij de eindbespreking door verschillende mensen geroepen werd dat ze (en ja ik zelf ook) dit boek absoluut nog een keer willen gaan lezen…. Dat was in 2019. Er werd gesproken om het boek over een jaar of 2 opnieuw te gaan lezen….
Ik ben zo vrij om aan te nemen dat niemand van ons dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. (Zit ik er naast laat het dan alsjeblieft weten!) Waarschijnlijk niet omdat we het niet willen, maar meer omdat er in de tussenliggende tijd teveel mooie boeken voorbij kwamen waarbij de drang om ze te lezen groter was. Dat geldt in ieder geval wel voor mij. Het is nu 6 jaar later en nog altijd heb ik Lolita niet herlezen.
Een ander boek dat ik heel graag nog eens zou willen lezen is Het achtste leven (voor Brilka) van Nino Haratischwili. Gewoon omdat ik daar destijds zo ontzettend van genoten heb en af en toe nog wel eens denk: hoe zat dat ook alweer? Dat gevoel werd nog sterker toen ik ruim een jaar geleden de theaterbewerking van dit schitterende boek bezocht. Echt heel indrukwekkend en vooral ook genieten van de vele oja-momenten. Maar… het boek telt meer dan 1300 blz, en dat lees je niet zo maar even. Vandaar dat het toch gewoon in de kast blijft staan, ik kijk er af en toe naar, stof het liefdevol af, maar ik herlees het niet…
Toch ga ik nu wel een boek oppakken dat ik al eerder gelezen heb. Sterker nog, ik las het enkele maanden geleden pas voor de eerste keer. Dat ik het nu al opnieuw ga lezen heeft een reden. Binnenkort gaan we namelijk starten met een nieuw project op Alles is Literatuur. En daar speelt dit boek een belangrijke rol bij. Ik weet nog goed waar het verhaal over gaat, maar voor een uitgebreidere bespreking wil ik het toch graag opnieuw lezen. En ik vermoed dat er nog wel meerdere boeken herlezen gaan worden voor dit nieuwe project. Best bijzonder voor mij, maar ik ga het wel doen en schuif er zelfs een paar andere nog ongelezen boeken voor opzij. Want ik heb heel veel zin in dit nieuwe project!
Nu ben ik wel nieuwsgierig:
Herlees jij wel eens een boek? En welk boek heb je dan meerdere keren gelezen?
Of als je nooit een boek herleest, vanwege dat overbekende tijdsgebrek, welk boek zou je graag nog eens opnieuw willen lezen?