4a Help de duikers aan goede argumenten voor hun standpunt.
Ik voel erg veel sympathie voor de duikers. Zij duiken spullen op die waarschijnlijk van grote waarde zijn over onze geschiedenis. Geschiedenis is zo belangrijk, wij kunnen er van leren. Deze scheepswrakken liggen al eeuwen onder het water en waarschijnlijk is er al veel verloren gegaan. Als het nog langer daar blijft liggen, gaat het helemaal kapot. Het is lastig om te beoordelen wat van waarde is en niet en er zullen dingen sowieso verloren gaan. Maar ik denk: redden wat er te redden valt.
Geef de zeebodem terug aan de zee! Zoveel scheepswrakken liggen op de zeebodem. Dat vind ik een goed argument in deze tijd waarin we ons bewust zijn van het redden van de planeet. Zoals in het boek verteld wordt, zou je een wandeling over de scheepswrakken naar Engeland kunnen maken.
Wat ik het ergste vind, is dat de duikers gecriminaliseerd worden door onderdelen van de overheid. Zowel in het boek als in de documentaire komt dit naar voren.
4b Help de Rijksdienst aan goede argumenten voor hun standpunt.
Ik kan me voorstellen dat het erg veel werk is en veel geld kost. En dat het geld er niet is.
4c Beargumenteer nu je eigen standpunt
Vanuit mijn positie als leek zou ik vooral op samenwerking tussen de duikers en de Rijksdienst pleiten. De hele boel omhoog heisen, kan niet. Maar als beide groepen samen zouden werken, zou er iets omhoog komen dat de moeite waard is. Want de Rijksdienst kan veel leren van de duikers en andersom. Daarbij wil ik ook zeggen dat er met respect omgaan moet worden met de plaats waar het gevonden is en daar mee bedoel ik door deze spullen op het eiland te laten. Dat zie je met de jurk maar bijvoorbeeld ook in het museum van Schokland.