Juli 2025 - Lezen zonder planning

Tot en met juni heb ik me best redelijk gehouden aan allerlei lees challenges die ik me aan het begin van het jaar had voorgenomen. Afgelopen maand heb ik dit enigszins losgelaten en vooral gelezen wat me op het moment het best beviel. Toch loop ik het gebruikelijke lijstje weer even langs om te kijken welke challenges stand hielden, en waar ik vanaf augustus weer op in ga haken.
Mijn Hebban Reading Challenge staat eind juli op 69% (83 van 120). Ik las deze maand 11 boeken met in totaal ongeveer 2800 pagina's: de literaire romans waren in de meerderheid met 5 titels. Verder las ik een memoir, een verhalenbundel, een poëziebundel, een thriller, een detective en mijn eerste Young Adult van dit jaar. Ook zonder duidelijke leesplanning, waarin ik bewust verschillende genres bij elkaar zoek, blijk ik een gevarieerd lezer .
Bookchoice selectie juni: In een oogwenk van Jo Callaghan
Ik viel juli binnen met een nieuwe thrillerserie met een moderne inslag. De helft van het rechercheurs duo betreft namelijk een AI-agent. Nu ken ik dat sinds kort op mijn werk van Copilot, maar deze versie van Jo Callaghan is toch al een stuk verder in de vorm van een levensecht hologram. Lock kan vele malen sneller logische verbanden ontdekken en in combinatie met de intuiïtie van Cat worden verschillende cold cases opgepakt. Cats aanvankelijke scepsis verdwijnt gaandeweg en ze raakt zelfs gesteld op haar artificiële collega. Het lijkt misschien soms toekomstmuziek, maar volgens mij gebeurt er al veel meer met AI dan wij denken, en Jo Callaghan schetst een beeld waarin AI een belangrijke plaats in het recherchewerk inneemt. Waarin veel sneller geanalyseerd kan worden, zonder bias conclusies worden getrokken en waarin dus ook sneller gehandeld kan worden. Jo's Lock is daarmee ook nog eens sympathiek waardoor je van hem, pardon het, gaat houden. Ik kijk uit naar deel 2.
Hebban Boek van de Maand juli: Ontevreden van Beatriz Serrano
Mijn 2e boek was het kersverse Hebban Boek van de Maand. Het was beschikbaar in de online bieb en als rasechte kantoortijger moest ik deze natuurlijk lezen. Zoals ik al vermoedde, herkende ik veel meer dan me lief was. De werkoverleggen, de teambuildingsessie, het gevoel nutteloze activiteiten uit te voeren en de mailketting inclusief afwezigheidsberichten kwamen me al te bekend voor. Hilarisch en tragisch tegelijk.
De Hongerspelen Challenge: De ballade van slangen en zangvogels van Suzanne Collins
Dit was mijn eerste YA van dit jaar. De trilogie las ik al weer jaren terug. En ook de films zag ik eerder. Deze prequel uit 2020 had ik echter nog niet gelezen. Hoewel dit deel naar mijn idee veel minder actie bevatte dan de trilogie vond ik het een waardig vervolg. Het geeft enig begrip hoe Snow zo geworden is, en ik moet bekennen dat ik zelfs sympathie voor hem had. Het nieuwste deel over Haymitch heb ik nog in het verschiet.
Das Mag e-book abonnement: Ik, de ander van Jante Wortel
Van Das Mag ontving ik de nieuwe roman van Jante Wortel. Vorige jaar las ik haar debuut Weerlicht over een meisje met een eetstoornis. Deze roman beschrijft een toxische relatie. Gezien alle recente nieuwsberichten over femicide een actueel thema. Waar niet genoeg aandacht aan kan worden besteed. Het deed me ook denken aan het boek van Lotte Kok wat wel directer bij me binnen kwam. Jante Wortel schrijft met meer afstand, maar afschuwelijk blijft het.
Das Mag e-book abonnement: Moshi moshi van Banana Yoshimoto
Met een Japanreis in de planning, wil ik wat Japanse auteurs lezen en deze had ik ook recent ontvangen. Over een jonge vrouw die haar vader op een nare manier verliest en zoekt naar antwoorden rondom zijn dood. Een sfeervol verhaal over rouw en hoe het leven weer zin moet krijgen.
Hebban Boek van de Maand juni: De namen van Florence Knapp
Een heftige roman over huiselijk geweld. Drie verschillende verhalen over een zelfde leven, waarin de naam bepalend zou zijn voor het verloop hiervan. Die directe connectie zag ik niet helemaal, maar ondanks dat is het een hartverscheurend boek. Omdat de verhalen chronologisch om en om verteld worden moet je wel bij de les blijven, om ze niet door elkaar te halen.
LeesChristie 2025: Moord in Mesopotamië van Agatha Christie
In juli stond het beroep archeoloog centraal, een wereld die Agatha Christie goed kende dankzij haar reizen en expedities in het Midden-Oosten. In Moord in Mesopotamië reist Hercule Poirot af naar een archeologische opgraving in Irak, waar de vrouw van een bekende archeoloog op mysterieuze wijze wordt vermoord. Te midden van oude ruïnes, verborgen spanningen en verzengende hitte gaat Poirot op zoek naar de waarheid. Agatha Christie schreef dit boek geïnspireerd door haar eigen reizen en ervaringen op archeologische opgravingen in het Midden-Oosten. Haar fascinatie voor het gebied en het werk van archeologen is terug te vinden in de sfeer, setting en details van het verhaal. Tot het eind had ik niet door hoe de vork in de steel zat, maar voor Poirot was het natuurlijk een koud kunstje om de dader te ontmaskeren.
Bookchoice selectie juli: Beladen huis van Christien Brinkgreve
Een eerlijk en kwetsbaar memoir over haar huwelijk. Pijnlijk maar ook liefdevol.
Shortlist Europese Literatuurprijs: Helder van Carys Davies
Ik zag dat deze beschikbaar was via Fluister en omdat het geen al te dik boek is wilde ik deze wel via mijn tablet lezen. Een sfeervolle setting die in prachtige taal wordt verwoord, met mooie thema's als liefde en vriendschap. In de kantlijn worden ook nog eens twee belangrijke episodes uit de Schotse geschiedenis uitgelicht: de kerkscheuring en de landonteigeningen. Het verhaal werd nogal abrupt naar een eind toegeschreven. Dat was jammer, maar afgezien daarvan, een van mijn mooiste boeken dit jaar.
Das Mag e-book abonnement: Het gore lef van Sarah Arnolds
Dit is de verhalenbundel die ik deze maand las. In deze verhalen wordt volop gelogen staat in de aanhef bij dit boek. Leugentjes om bestwil, de waarheid wordt verdoezeld, of we komen in een complete fantasie terecht, om vervolgens weer bij de keukentafel te eindigen. De bundel bestaat uit korte verhalen en een wat langer verhaal. Vooral de korte verhalen zijn sterk, en verdienen het om minimaal 2 keer te lezen. Verhalen lezen anders dan een roman, je moet veel beter opletten anders mis je iets moois.
Das Mag e-book abonnement: Alle fonteinen van Vincent van Meenen
En als laatste las ik deze poëziebundel. Poëzie vind ik nog lastiger lezen dan korte verhalen. Ik wil namelijk altijd alles begrijpen, maar met poëzie is dat geen goed uitgangspunt. Je moet het vooral ondergaan, en dan haal je er voor jezelf iets uit. Of dat is wat de schrijver bedoeld heeft maakt niet uit. De aanbeveling die op de achterflap staat "alle fonteinen gaat over de liefde - en de haat - die we koesteren voor degenen die ons verlaten hebben. Van Meenen weet dat rouw geen cirkel is, maar een spiraal."
Vincent zelf vindt deze aanbeveling prima, maar omschrijft zijn bedoeling met schrijven veel eenvoudiger:
Een poëziebundel om de toekomst in te slingeren - Vincent Van Meenen over 'alle fonteinen'
Vincents favoriete dichter is Louise Gluck. Zij schrijft op een manier waar hij kapot van raakt, terwijl hij echt niet begrijpt waar ze het over heeft. Dit in gedachten heb ik Alle fonteinen ondergaan, en vond onder andere deze mooie passage:
ik gebruik deze woorden als boeien
door tussen de boeien te zwemmen
probeer ik boven water te blijven
in het donker lichten ze me op
maken ze mijn zakken leeg
vragen waar ik ben geweest
En zo belanden we in augustus. De Christie ligt al weer klaar. Een beginnetje is gemaakt in 1q84van Murakami. En in de Bookchoice selectie van augustus zag ik 2 veelbelovende titels van Elif Shafak en Anna Hope.