Vraag 4 De sneakpreview en de titel
Ik heb het boek niet gekozen op de sneakpreview, maar meer omdat ik geïnteresseerd ben in volksverhalen. 'Volksverhalen uit Cataluña' en 'geschreven in het Catalaans' waren voor mij de trigger. Die verhalen komen wat mij betreft heel diep verscholen aan bod en krijgen een heel sinistere context. Dat vond ik wel jammer. Bij veel volksverhalen zit er een lichtpuntje in, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik herken enorm wat Annie zei over weerstand voelen om door te lezen. Dat had ik ook, zowel de eerste keer, toen ik verdwaalde in het boek , als de tweede keer, toen de personages hun plek in mijn hoofd hadden ingenomen.
Sommige delen waren voor mij te expliciet luguber.
De titel betrek ik dan ook mede op mijzelf, de lezer: Ik gaf je ogen (volksverhalen, volkswijsheid) en je keek in de duisternis (het lugubere). Daardoor voel ik me als lezer aangesproken.
Toen ik dit inzicht had, wilde ik het nog een derde keer lezen om te zien waar ik in die valkuil stap, maar door de omstandigheden is dat er (nog) niet van gekomen.
Wel bijzonder, dat een boek dat ik bij eerste lezing luguber vond, op de nominatie staat om een derde keer gelezen te worden.
Dat vind ik dan wel weer bijzonder knap van de schrijver. Zo ver reikt haar "macht" naar mij als lezer.
Over een alternatieve titel moet ik even goed nadenken. Hier kom ik op terug.