In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers. Deze week is het podium voor Isabelle Paz Soldan.

Isabelle Paz Soldan is auteur en schrijft voornamelijk luchtige feelgoodromans boordevol humor. Niet zo gek, want haar dagelijks leven zit vol situaties die simpelweg opgeschreven móéten worden. In 2021 debuteerde ze bij Z&K met Liefde en ananas, gevolgd door Laat me niet vallen (2022). In 2023 verscheen Liefde en watermeloen, het tweede deel van haar' fruit'-serie.
Precies daartussen werd haar dochter geboren, die haar leven compleet op z'n kop zette en het schrijven tijdelijk op een lager pitje. Maar zodra Isabelle niet aan het werk is, haar peuter niet hoeft achterna te rennen of uit de bosjes te plukken, schrijft ze.
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Als kind droomde ik er al van om een boek te schrijven, vooral detectives, want die verslond ik zelf. Maar ik droomde van nog veel meer dingen. Toch bleven schrijven en verhalen vertellen altijd mijn favoriete bezigheden. Ik ging archeologie studeren en volgde een master Erfgoedstudies. Mijn scriptiebegeleider complimenteerde me toen met mijn schrijfstijl en ik denk dat de droom toen weer tot leven kwam.
Ik deed mee aan schrijfopdrachten voor werelderfgoedboeken en kreeg echt de smaak te pakken. Vanaf dat moment wist ik zeker: schrijven is wat ik het liefst doe. En het kon niet anders dan dat mijn eerste boek een feelgood werd. Ik maak zelf zulke bizarre, grappige en mooie dingen mee, dat móét ik gewoon ergens in kwijt."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Mijn grootste schrijfwens is om aan de slag te gaan met een historische roman. Ik ben me al een beetje aan het oriënteren, maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat ik er echt aan begin. Voor historische verhalen is veel research nodig, en daar ben ik behoorlijk perfectionistisch in. Alles moet kloppen, van kleding tot het juiste voedsel in de juiste periode. Best een uitdaging dus..”
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"Laat me niet vallen. Terwijl ik het schreef, zag ik het al helemaal als een film voor me. Dat verhaal vloeide echt vanzelf uit mijn pen. Maar het lijkt me ook geweldig om Gestrikt voor Kerst verfilmd te zien."
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“O, dat is een lastige. Als ik er echt maar één mag kiezen, dan zeg ik Marijke Vos. Maar er zijn zo veel goede feelgoodauteurs dat ik eigenlijk niet kan kiezen.”
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Wat is het verhaal dat jij stiekem zelf nog eens zou willen schrijven of laten opschrijven?"
Wat is jouw antwoord op de vraag van Isabelle? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Helma las Bossche Bollekes: "Lief en grappig verhaal met leuke personages"
Bossche Bollekes is een kort verhaal dat Isabelle schreef voor de verhalenbundel Slipperdagen en zomerjurken. Hoofdpersonen zijn Vera en Jim die in wisselend perspectief het verhaal vertellen. Vera is eigenaar van een yogastudio, maar de hevige concurrentie van de nieuwe nabijgelegen sportschool heeft ervoor gezorgd dat ze op het randje van faillissement staat. Een verre vakantie naar een warm land zit er dit jaar niet. Als vervroegd verjaardagscadeau trakteert haar zus haar op een dagje varen op een luxe sloep. Terwijl haar zus de boot bestuurt, geniet Vera van de zon en maakt ze ongemerkt een hele fles rosé soldaat. Omdat ze daarna niet meer zo vast op haar benen staat tuimelt ze pardoes overboord bij een hoge boeggolf, stoot daarbij ongenadig haar hoofd waarna ze bewusteloos in de golven verdwijnt . Maar gelukkig is daar Jim die onvervaard direct het water induikt en Vera van de verdrinkingsdood redt.
Er is direct een klik tussen Vera en Jim. Maar wat Vera niet weet is dat Jim de eigenaar is van de nieuwe sportschool die al haar klanten wegkaapt. En Jim durft het haar niet te vertellen, als de dood dat ze alle contact met hem verbreekt als ze er achter komt terwijl hij inmiddels stapelverliefd op haar is.
In een humorvolle schrijfstijl vertelt Isabelle wat Jim allemaal doet om maar te voorkomen dat Vera er achter komt dat hij de oorzaak van de teloorgang van haar yogastudio is. Door de perspectiefwisseling leer je beide personages kennen terwijl er langzaam wordt toegewerkt naar het moment dat Vera ontdekt wie Jim is, want dat dat gebeurt is natuurlijk onontkoombaar. En haar reactie is niet direct wat je zou verwachten, waarmee Isabelle je weet te verrassen. Natuurlijk wel met een happy end, zowel zakelijk als in de liefde.
Ik vond het een lief en grappig verhaal met leuke personages die je misschien niet diepgaand leert kennen, maar wel genoeg om te wensen dat ze samen nog lang en gelukkig zullen leven.

LISTMANIA van de boeken van Isabelle
'Fruit'-serie
Stand alones