Goedemorgen, ik kan.me heel goed vinden in alles wat hiervoor door iedereen is gezegd. De Engelse titel "clear" heeft een overvloed aan betekenissen, met name ook doordat het ook een werkwoord is, schoonmaken, iets ophelderen, verduidelijken, het Nederlandse helder is daarbij vergeleken iets minder meerduidig, maar ik vind het toch een prachtige titel, passend bij het boek.
Op een ver en afgelegen eiland woont de eenvoudige mens Ivar, in het verhaal een pure persoon die volledig samenleeft met de elementen, hij weet zelfs niet hoe hij eruit ziet, hij weet alleen dat hij fors is omdat hij niet gemakkelijk door de deur van zijn huisje kan. Op een dag vindt hij een bewusteloze man, John Ferguson onder aan een klif . Hij neemt hem mee naar huis en verzorgt de onbekende, hij heeft geen weet van de intenties van de man die hij gevonden heeft. Deze man komt weer bij, zij verstaan elkaars taal niet, maar zij slagen erin om met handen en voeten toch te gaan communiceren en elkaar belangrijke woorden te leren, vooral over dagelijkse zaken, maar zij krijgen heel snel een intieme band. In de korte tijd die zij samen zijn weet John zich geen raad , hij worstelt met zijn opdracht, hoe moet hij deze overbrengen? De daaropvolgende ontwikkelingen reiken heel ver, Ivar vindt in het magistraatshuis spullen waardoor hij opeens weet wie zijn onbekende gast is, en er ontstaat een heel nieuwe situatie. Al deze zaken draaien om " een nog niet weten" om onbewust versus bewust, en om verandering van bewustzijn. Deze belangrijke verwikkelingen komen in zowel het Engelse "clear" als het Nederlandse "helder" heel mooi tot uitdtukking.