Sinds ik in een tiny house woon, koop ik bijna nooit meer boeken. Ik had vast creatieve manieren kunnen bedenken om toch al die boeken kwijt te kunnen, ik bedoel, een van mijn buren heeft wel alle 1000 boeken mee verhuisd, het kan dus wel. Toch ben ik blij dat ik niet elke keer over een stapel boeken struikel als ik thuis kom. In plaats daarvan ben ik fanatiek lid van de bieb geworden. Boeken lenen doe ik wel standaard op reservering, want ik zou er om durven te wedden dat de meeste Hebbanners meer boeken thuis hebben dan mijn bieb op de planken heeft staan. De meeste boeken die ik wil lezen komen dan ook over uit omliggende bibliotheken. Meestal werkt dit uitstekend, maar er zijn momenten dat ik even diep moet zuchten.
Deze week was buitengewoon dramatisch. Het begon toen ik op aanraden van mijn beste vriend Er stromen rivieren in de lucht wilde reserveren en ik de melding kreeg dat er 86(!!!!) wachtenden voor mij zijn. Stel dat die allemaal een maand over dat boek doen, dan ben ik in 2032 wel een keer aan de beurt om dit boek te lezen hoor. Ik heb het gereserveerd, maar voor de zekerheid heb ik ook maar vast een niet zo subtiele hint laten vallen bij mijn vriend dat dit een mooi verjaardagscadeau zou zijn. Ik moet dan wel geduld hebben tot december, maar hee, dat is nog altijd beter dan die 7 jaar wachten bij de bieb. Trots op hoe goed ik dit had opgelost, ging ik vrolijk Hebban weer op. Om daar tot de ontdekking te komen dat Hanna Bervoets een nieuw boek uitgebracht heeft! Dus je begrijpt, ik naar de website van de bieb om Geld verdienen meteen te reserveren. Kwam ik weer van een koude kermis thuis! Nee, er waren geen 100 wachtenden voor me. Het boek was er gewoonweg helemaal nog niet.
Als ik nou nog iets meer geduld zou hebben, dan had ik het boek vast alsnog kunnen reserveren. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de bieb dit boek niet in de collectie zal opnemen. Maar om eerlijk te zijn, mijn geduld was op. Soms wil je ook gewoon een boek lezen op het moment dat je een boek wil lezen. Morgen wordt het boek dus thuis bezorgd. En dat klinkt alsof ik enorm gezwicht ben en zo voelde het ook wel een beetje, maar toen ik er iets langer bij stil stond besefte ik me dat dit het eerste, ik herhaal, het EERSTE boek is dat ik dit jaar kocht! Om dat te vieren zou ik bijna nog een boek bestellen 😉
Behalve Geld verdienen kwamen er dit seizoen nog drie nieuwe boeken in huis: Schijnoffers mocht ik lezen voor De club van echte lezers en bij het afscheid op mijn werk kreeg ik het boekje Wat is ruimte waard cadeau. Op het Hebban forum won ik ook nog eens het boek Hoe ik per ongeluk een boek schreef! Dat boek ga ik gauw lezen, zodat ik het volgende week aan mijn nichtje kan doorgeven.