De boeken van Catherine Walsh lees ik met plezier. Dit is haar derde in het Nederlands vertaalde boek en ik vond haar eerdere boeken zo leuk dat ze nu een schrijfster is die ik gewoon telkens wil lezen. Ik was dus erg blij dat ik Niet meer dan een nacht mocht lezen voor een recensie.
Over Catherine Walsh
Catherine Walsh is geboren en getogen in Ierland. Als ze geen romans aan het schrijven is, doet ze verwoede pogingen om haar kamerplanten in leven te houden. Eind 2022 was Wat ik wil voor kerst de bestverkopende roman van het hele jaar voor haar Britse uitgever. Catherine Walsh heeft een kenmerkende schrijfstijl vol met humor.
Over Niet meer dan een nacht
Wie had dit kunnen bedenken? Want daar sta je dan, op dezelfde bruiloft. In Ierland. Onenightstands heten om een reden zo. Er is maar weinig ongemakkelijker voor Sarah dan (als bruidsmeisje van haar beste vriendin!) haar onenightstand (de broer van de bruidegom!) tegen het lijf te lopen. Vooral als hij oprecht zijn best lijkt te doen om haar voor schut te zetten. Na deze bruiloft hoeft ze Declan gelukkig nooit meer te zien. Maar eenmaal terug in New York merkt Sarah dat hoe meer ze Declan probeert te vergeten, hoe minder ze hem uit haar gedachten krijgt…
Mijn mening
Na twee kerstboeken van Catherine Walsh speelt Niet meer dan een nacht eigenlijk door het hele jaar heen af. De belangrijkste gebeurtenis is de bruiloft van Sarahs beste vriendin Annie die in Ierland gaat trouwen met de Ierse Paul. Op deze manier krijg je lekker veel mee de voorbereidingen van de bruiloft, de bruiloft zelf en hoe het daarna gaat met de pasgetrouwden maar bovenal met Sarah.
Hoe groot is de kans dat je nou net voor een one night stand de koffer induikt met de broer van de man van je beste vriendin? Alleen dit gegeven is natuurlijk al voer voor allerlei komische momenten.
Na de bruiloft blijven Declan en Sarah elkaar steeds toevallig tegen het lijf lopen in de stad die nooit slaapt: New York. Samen hebben ze een hele leuke chemie, maar bij beiden zijn in eerdere relaties te veel dingen gebeurd die zorgen voor komische, gênante en ook wel herkenbare momenten. Ik genoot het meest van het verhaal als Declan en Sarah bij elkaar waren, wanneer ze elkaar toevallig tegenkwamen of gewoon samen waren. Hun chemie spat gewoon van het papier af. Ook zijn de dialogen tussen hun erg leuk. Sowieso is Declan een erg leuk personage vol humor. lk moet eerlijk bekennen dat ik niet echt veel had met Sarah. Natuurlijk, ze heeft het een en ander meegemaakt, maar ik kon mij gewoon niet echt in haar vinden. Ze miste wat pit om haar leven weer op te pakken en ze was zo aan het treuzelen bij Declan, dat je haar zo graag zou willen aansporen om haar leven op te pakken en niet zo te blijven hangen. De bijpersonages waren in dit boek ook wel belangrijk. Zo had Sarahs vader een belangrijke rol .
Wat leuk is aan de boeken van Walsh is dat ze zich zowel in Ierland als in Amerika afspelen en dat is in dit boek niet anders. Nou ben ik sowieso al snel verkocht als een boek zich in Ierland afspeelt want ik vind dat echt een heerlijk land met een mooie taal (of accent). Ik hoor dan ook tijdens het lezen zo in mijn hoofd de Ierse klanken bij Declan.
Het is duidelijk: ik heb genoten van het boek!
Ik zei het al: ik hou van boeken die zich in Ierland afspeelt. Welk boek dat zich in Ierland afspeelt moet ik volgens jullie echt gaan lezen? Ik ben benieuwd welk boek jullie me tippen!