Juli is - inmiddels traditiegetrouw - deels mijn vakantiemaand en dat staat altijd garant voor heel wat extra uurtjes leesplezier. We klapten de laptop dicht en de lekkere ligstoel uit en ik genoot van een paar prachtige boeken. Kleine spoiler: de hekkensluiter bleek een pareltje van formaat!

40. Midzomerspel - Sarah Sprinz (Dunbridge Academy #2)
Dankzij Maxton Hall College ontdekte is het subgenre Dark Academia en wat mij betreft is het (in ieder geval tot op heden) niet echt Dark. Wel Academia. Ik vind het meer kostschoolboeken voor grote meisjes. Met een vleugje Chilton uit de Gilmore Girls gecombineerd met Gossip Girl. Het leest in ieder geval heerlijk weg en ik geniet van het wel een wee van de gefortuneerden op een klein afgesloten stukje van de wereld. Oftewel het mooie Schotland en het prestigieuze Dunbridge Academy, waar niets is wat het lijkt. In dit tweede deel komen twee personages die in deel één zijdelings wat voorbij komen aan bod en de (hoofd)personages uit het eerste deel komen hier weer subtiel voorbij. Leuk gegeven. Redelijk voorspelbaar, wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn en toegankelijk geschreven. Ik waande me even op kostschool en dat is precies de reden dat ik dit subgenre zo kan waarderen. Ik kijk dan ook uit naar het derde en laatste deel. De cliffhanger biedt al veel hoop op een verpletterend derde boek! - 4 sterren
41. Ontevreden - Beatriz Serrano
Dit boek had ik op mijn wensenlijstje gezet en het werd Hebban boek van de maand, dus het leek me een goed idee het direct maar op te pakken. Het verhaal kent een vrouw van begin dertig die in bepaalde opzichten soort van levensmoe is, maar dan vooral op het gebied van haar werk (alhowel ze zich persoonlijk ook wel het één en ander aantrekt) en dat brengt hilarische situaties en vooral erg boeiende (en soms ook rake!) observaties met zich mee. Naast haar strugle om zich binnen de kantoorjungle, nietzeggende kantoorjargon (even de neuzen dezelfde kant op, lekker in je kracht staan) werkt ze ook nog eens toe naar een teambuildingsweekeind waar ze helemaal niet op zit te wachten. Soms worden er pijnlijk herkenbare zaken blootgelegd, andere keren pel je een kleine laag van het hoofdpersonage Marisa af. Ergens na de helft dacht ik 'werkt dit nog ergens naartoe' maar een echte clou heb ik uiteindelijk niet kunnen vinden, maar wellicht was dat ook niet de bedoeling van de auteur. Een boek met een enorme lach (heerlijke droge en vileine humor!) en hier en daar vraagstukken die me aan het denken hebben gezet. Zijn wij als mensen echt geschikt om van 9 tot 5 in een kantoortuin productief te gaan zitten wezen? Het einde kwam nogal plots en het voelde een beetje afgeraffeld, ik heb er echter wel smakelijk om moeten lachen! - 3 sterren
42. Yellowface - Rebecca F. Kuang
Dit boek blijkt al even populair onder de Bookstagrammers en Book Tubers dus ik dacht: dit wil ik met eigen ogen ervaren. Tja. Nee, dit is géén boek voor mij. Het verhaal trok me (auteur van bestsellers overlijdt, 'vriendin' die zelf ook auteur is maar dan iets minder succesvol ontdekt een manuscript van de overleden auteur en besluit dit onder haar eigen naam uit te te brengen) maar het is zó langdradig dat ik mijn aandacht er niet bij kon houden. Ik schakelde over van leesboek naar luisterboek maar ondanks de fijne voorleesstem (Phaedra Kwant) bleef het een tegenvaller voor me. Het gaat nergens heen, herhaalt veel en had wat mij betreft de helft minder pagina's kunnen hebben. Helaas, ik ben niet geraakt door dit boek, maar heb er wel mooi de Y in mijn ABC Leeschallenge op mijn Bookstagram mee afgevinkt. Had het nog enigszins nut. - 2 sterren
43. Gezonde routines - Arie Boomsma
Ik krijg jeuk van de term ‘zelfhulpboek’ dus ik noem het liever iets in de trant van leerboek en ontwikkelingsboek. Want van dit soort boeken word je altijd iets wijzer en neem je altijd iets mee en daar houd ik van. Een overzicht van een heleboel kleine maar krachtige verbeteringen die je door kunt voeren in je leven waarbij het om kwaliteit gaat en niet om kwantiteit. Liever 1 nieuwe routine aan je dag toevoegen dan er 25 te willen afstrepen. Duidelijke boodschap, handige tips, diep van binnen weten we het meeste stiekem natuurlijk allemaal wel, maar soms is het fijn om alles nog eens de revue te passeren. Ik kan het erg waarderen! - 4 sterren
44. Vers van de pers - Floortje Stroeve-Vink
Zullen we het even over de cover van dit boek hebben? Want wat een pláátje, ik was er direct door aangetrokken. En nu weet ik, iets met covers en niet beoordelen, maar dit fijne cosy feelgoodboek is exact wat ik er van had verwacht. Een paar prettige personages, dilemma's en herkenbare emoties en een fijne verhaallijn die prachtig is beschreven in de mooie omgeving van Cornwall. Heb meermalen bepaalde plaatsen (en ook recepten) op internet opgezocht en dat maakte het verhaal nog levendiger voor me. Heerlijk leesvoer, heb genoten en knap dat dit het debuut is van deze auteur. Ik meen dat er een tweede deel komt, leuk! - 4 sterren
45. De zwemclub van Shelly Bay - Sophie Green
Een paar jaar geleden las ik De leesclub aan het einde van de wereld in een buddyread en het boek én de auteur raakte me destijds al. Maar zoals dat zo vaak gaat, je neemt je voor snel een volgende titel op te pakken, maar het leven (en 76688532341 andere boeken) komt er tussendoor en zo ben je jaren verder. Tot een leesvriendin dit verhaal las en ik dacht 'och ja, Sophie Green, die hebben we ook nog’) en enthousiast door haar enthousiasme zette ik dit boek op mijn reader. - 4 sterren
Wat een pracht van een verhaal weer. Een indrukwekkende roman over liefde en vriendschap met ook zwaardere thema's zoals rouw en ziekte. Ik heb dan ook zeker een traan gelaten maar het verhaal las niet zwaar maar eerder integer, zacht en liefdevol met de liefde en vriendschap van de vier zwemmende vriendinnen als rode draad door het verhaal. Indrukwekkend mooi en ik ga dan ook snel door met een volgende boek van haar.
46. De dodelijke quiche (Agatha Raisin #1) - M.C. Beaton
Zeg je de Cotswolds dan zeg je Celesta! Want mijn liefde voor de UK ligt hem vooral in dat prachtig landelijk gelegen Cotswolds. Een cosy crime die zich daar afspeelt is dus echt leesvoer voor mij en ik ben niet teleurgesteld, want wat een heerlijke serie. Een soort combinatie van Agatha Christie meets Midsomer Murders, heerlijk! In dit eerste deel maken we kennis met de soms nogal typische Agatha Raisin. Ze gaat met pensioen na jarenlang een succesvol eigen bedrijf in de reclame te hebben gerund in London. Ze koopt een cottage in de Cotswolds, verveeld zich vervolgens nogal snel en besluit met een quiche mee te doen aan een bakwedstrijd in haar nieuwe en slaperige dorpje Carsley. De volgende ochtend ligt een dorpsbewoner dood in zijn huis en, zo blijkt na onderzoek, háár quiche was het laatste wat hij at. Wat is hier gaande? Dom toeval of een ongeluk? Agatha Raisin zoekt het uit, zichzelf op die manier hopelijk vrijplijtend van haar onschuld. En ach, ze komt soms wat onbeschoft uit de hoek, deze kekke tante bedoelt het allemaal nog niet zo slecht. Kneuterig, met een dosis droge Britse humor: ik heb een nieuwe favoriete serie gevonden! - 4 sterren
47. Zeven jaar weg van jou - Ashley Poston
Ik zei het al, de afsluiter van deze leesmaand is een pareltje. Dit magische verhaal ga ik niet snel vergeten. Wát een binnenkomer was dit! De hype wat mij betreft méér dan terecht, want dit lieve verhaal vol romantiek, vriendschap, ambitie, maar ook zwaardere thema's als rouw en de zoektocht naar jezelf bevat zoveel diepere lagen, mooie quotes (ik heb me suf geannoteerd) en originaliteit dat ik na het dichtslaan van het boek een kwartier voor me uit heb zitten staren terwijl ik dit boek een plek probeerde te geven. Hoofdpersonages Clementine en Iwan zitten in mijn lezershart en afscheid van ze nemen aan het einde van het boek viel me dan ook oprecht zwaar. Sterker nog, dit verhaal reist vanaf heden altijd een beetje met me mee.
Een verhaal dat zó goed in elkaar zit verdient wat mij betreft wel zes sterren, als het kon. En met als eerste gedachte na het lezen van de laatste woorden van dit verhaal 'ik stop maar met lezen want beter dan dit ga ik nooit meer vinden' kan ik toch wel stellen: ik denk dat ik mijn favoriet van 2025 gevonden heb. - 5 sterren
Augustus brengt ook nog enkele vakantiedagen en ook daardoor weer wat extra leestijd.
We zetten de zomer(vakantie) nog even voort, benieuwd wat deze zomerse maand behalve de verjaardag van m’n jongste nog meer voor me in petto heeft!

Hier vind je een overzicht van alle blogs van Celesta Leest!