In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Mandy.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Ik ben De buurtwinkel van tweede kansen van Kim Ho-Yeon aan het luisteren. Ik las laatst voor het eerst over een nieuw genre: healing fiction en ik was daar erg benieuwd naar geworden. Zo doende gaf ik dit boek een kans en het is even wennen, maar wel leuk.
Daarnaast lees ik People we meet on vacation van Emily Henry en ook De zomer van je leven Jill Mansell. Allebei lekker zomerse boeken die helemaal bij het seizoen passen.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen
Het laatste boek dat ik uitlas was Wij waren hier van Karen Thompson Walker. Zeker geen bekend boek, maar het is wel een heel bijzonder boek. Het gaat over het gewone leven op aarde, maar dan begint de aarde ineens elke dag wat langer te draaien. In het begin is dat nog niet zo spannend, maar op het laatst duren de dagen wel 72 uur met vergaande gevolgen voor alles wat op aarde leeft. Hoewel het natuurlijk fictie is, voelde het helemaal niet als onwerkelijk. Sterker nog, ik sluit niet eens uit dat zoiets ooit zou kunnen gebeuren. Dat maakte het verhaal heel echt en interessant.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
The way I used to be van Amber Smith. Het lijkt me een heel heftig verhaal, een beetje in de stijl van Thirteen reasons why, maar ik denk wel dat dit soort verhalen nodig zijn. Dat ze helend kunnen zijn en voor degene die hetzelfde overkomt of overkomen is ook het gevoel kunnen geven dat ze niet alleen zijn.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
De Gingerbread bakkerij van Laurie Gilmore. Onlangs was ik jarig en heb ik de eerst vier boeken uit deze serie in een box gekocht. Ik ben helemaal verliefd op de kaften en weet zeker dat de verhalen me aan zullen spreken. Dat dit vijfde deel al zo snel uitkomt, is alleen maar mooi meegenomen, zo kan ik in een keer doorlezen.
Aan welk boek dat je tijden geleden las denk je nog weleens met fijne gevoelens terug?
Er schoten me genoeg boeken te binnen, totdat ik de vraag nog eens goed las. Een boek met fijne gevoelens? Ik lees voornamelijk feelgood. Heerlijk vind ik dat! Maar de verhalen blijven niet altijd allemaal even lang hangen als ik echt eerlijk moet zijn. Het zijn vluchtige verhalen. De boeken waar ik echt aan terug denk, zijn de boeken die me diep hebben geraakt. Waar ik misschien zelfs een brok in mijn keel moest weg slikken. Zijn dat fijne gevoelens? Ik weet het niet. Maar als ik een boek moet kiezen, was dit er eentje die bij mij bovenkwam en ik niet snel zal vergeten: De laatste brief van Rebecca Yarros.
En daarmee heb ik mijn vijf vragen weer beantwoord. Zit er een boek tussen dat op jouw leeslijstje staat of gaat? Laat het ons weten in een reactie.
En zelf de de vijf vragen beantwoorden mag natuurlijk ook, vinden we leuk!