Het hoofdthema is voor mij "De Zondeval".
Ik zie links met de bijbelse zondeval: de vrouw (Eva/Joanna) valt voor de slang/duivel en die erfzonde werkt door in latere generaties.
En hoewel de vrouwen in bijbelse gebeurtenissen vaak op de achtergrond blijven of zelfs weggeschreven zijn, spelen zij op veel momenten wel een belangrijke, soms zelfs cruciale rol.
(Ik denk daarbij aan Eva, Rebecca, Maria, Maria Magdalena. Het meest pregnante voorbeeld vind ik persoonlijk altijd "de vrouw van Lot" die in een zoutpilaar verandert omdat zij bij hun gedwongen vertrek van huis en haard toch omkijkt naar Sodom en Gomorra. Zij heeft geen naam, maar alleen de beschrijving "vrouw van Lot".)
Het voelde voor mij op sommige momenten bijna als een herschrijving van het Oude Testament, maar dan vanuit het standpunt van de vrouwen.
Een beetje zoals de herschrijvingen van Griekse mythen en sagen vanuit het standpunt van de vrouwen.
Het bijzondere aan de kinderen van Martha is dat die vrijwel onaangedaan bezig zijn met het hier-en-nu (op hun ipad), zoals de huidige generatie veelal losser staat van deze oude religieuze bagage.
Het werpt ook een ander licht op de titel van het boek: Is het de vraag van God aan Joanna na haar overlijden?
Dit thema is voor mij, gezien de Catalaanse roots van de schrijfster, zeker een optie.