Antwoord op vraag 2 - Verhaalopbouw en vertelperspectief
Rechter tussen twee vuren telt negentien hoofdstukken.
Tien daarvan zijn genummerd. Vanuit een verteller wordt het verhaal van Adam Kindl voor het voetlicht gebracht. Adam is rechter in Praag in het begin van de jaren '70. In de jaren '70 vonden grootschalige zuiveringen plaats in wat nu Tsjechië is.
Het verhaal speelt zich af in Praag en in het vakantiehuisje van Adam en zijn vrouw Alena.
Adam wordt door zijn baas in problemen gebracht. Adam heeft jaren eerder een wetenschappelijk artikel geschreven over de doodstraf met als conclusie dat er geen rechtvaardiging voor bestaat. Deze conclusie week op dat moment af van de partijlijn en het justitiebeleid. Toch nam Adam deze conclusie niet terug, waarna hij op een zijspoor belandde.
In de genummerde hoofdstukken komen flashbacks voor ondermeer naar Adams studententijd en eerdere relatie.In deze hoofdstukken komt ook het verhaal van de personen die betrokken zijn bij de rechtzaak aan de orde.
In het boek wordt elk genummerd hoofdstuk steeds gevolgd door een ongenummerd hoofdstuk. In totaal zijn er negen van zulke ongenummerde hoofdstukken. Deze dragen allemaal dezelfde titel: ‘Voor we van de rivier de Lethe drinken’. Deze titel verwijst symbolisch naar vergeten. In de Griekse mythologie is de Lethe de rivier van de vergetelheid, waaruit zielen drinken om hun aardse leven te vergeten.
In deze hoofdstukken doet de hoofdpersoon, Adam, zijn levensverhaal in chronologische volgorde uit de doeken. Hij treedt daarbij op als ik-figuur, wat wil zeggen dat het verhaal vanuit zijn persoonlijke perspectief verteld wordt.
De levensgeschiedenis die Adam vertelt, loopt vanaf zijn vroege jeugd in KZ Theresienstadt tot aan het moment waarop Adam in zijn werk voor het hiervoor benoemde dilemma wordt gesteld.
Ik heb het boek bijna uit (net niet gered dus 🙄) en nu ik er zeer ver in ben, vind ik deze opzet duidelijk en ook goed. De opzet maakte in het begin wel dat ik moeite had om in het boek te komen. Wellicht zou een toelichting in de flaptekst helpend zijn voor toekomstige lezers.