We zetten onze reis voort! Na onze verkenning in Afrika, gaan we nu op rondreis door het Noord-Amerikaanse continent. De volgende boekhoudkundige zomervraag die aan de ‘Alles is Literatuur’-leden werd voorgeschoteld, peilde naar tips en boekenwensen uit de VS, Canada en Midden-Amerika.

TEA
Voor wie niet over een heel tere ziel beschikt kan ik de pageturner In het droomhuis aanraden. De beklemming in dit boek is angstaanjagend en je zou af en toe invloed willen hebben op de personages. Thema is een toxische relatie en hoe iemand daar inrolt.

FAMKE
Ben ik toch een beetje Trumpiaans en van de ‘Golf van Amerika’ want mijn gedachten gaan bij Noord-Amerika toch razendsnel naar de Verenigde Staten. Voor de zomerse leeslijst maak ik een compromis: Jack Kerouac. Weliswaar geboren in Massachusetts liggen zijn familie roots deels in Canada (en Frankrijk). Hij werd dan ook tweetalig opgevoed.
In Santori in Parijs gaat Kerouac in Parijs en Normandië op zoek naar die Franse roots. Ik hoop en verwacht een tiendaagse roadtrip zoals alleen hij die kan schrijven. Als liefhebber van werk van de Beat Generation vormt de novelle (137p) een kleine primeur: het is het eerste dat ik in vertaling in het Nederlands ga lezen.

WIL2
Nu in november van Josephine Johnson is een Schwob-boek en daar ben ik wel fan van. Schwob-boeken zijn oudere boeken die nieuwe kans krijgen. Een van de meest bekende voorbeelden is misschien wel Honger van Knut Hamsun. Het boek van Johnson gaat over de droogte in het Amerikaanse Midwesten en wordt zelfs hier en daar als beter beoordeeld dan Druiven de gramschap van John Steinbeck met dezelfde thematiek. Dat schept verwachtingen bij mij.

HARRIET
Voor mijn keuze van een boek van het Noord Amerikaanse continent smokkel ik een beetje. De schrijver is geboren in Azië maar woont al sinds 1990 in Amerika, dus ik vind dat dit wel mag. Al eerder las ik het debuut Op de aarde schitteren we even van deze schrijver en was daar behoorlijk van onder de indruk. Dus het nieuwe boek wat er net voor de zomer van hem uitkwam wil ik ook zeker gaan lezen, De keizer van Gladness van Ocean Vuong. Wanneer je bedenkt dat deze schrijver pas op zijn elfde leerde lezen, is het ontzettend knap dat hij diverse prijzen won met zijn poëzie debuut dat zo ver ik weet helaas niet vertaald is naar het Nederlands.

INE
Ik ben nog niet eens halverwege in Het complot tegen Amerika van Philip Roth, maar dat wil ik al aan iedereen aanraden. Het is een ‘wat als’-boek: wat als Charles A. Lindbergh in 1940 de verkiezingen had gewonnen? En hoe zou een joodse familie zoals die van Roth dan de oorlog hebben overleefd? Echt een boek om in deze Trump-tijd te lezen.
Maar eigenlijk wil ik De geschiedenis van de liefde door Nicole Krauss aanraden. Vooral om mezelf eraan te herinneren dat het tijd wordt om het nog een keer opnieuw te lezen. Een boek met een manuscript in de hoofdrol. Een boek dat heen en weer gaat tussen Polen en New York. Een boek over liefde natuurlijk, en trouw en vergeving. Een ontroerend boek. Een complex boek ook, en spannend. Een boek met verhaallijnen die elkaar raken en soms echt ontmoeten. Een prachtig gecomponeerd boek voor de ‘uitpluizende literatuurliefhebbers’ onder ons. En helemaal geen melig boek, ondanks wat de titel misschien laat vermoeden.

JAN HAAS
Nooit schiet ik hardop in de lach als ik een boek lees. Dit boek is de uitzondering die de regel bevestigt: Bidden wij voor Owen Meany van John Irving. Humor en ontroering wisselen elkaar af tot aan de onvoorziene en briljante ontknoping. Je zal nog vaak terugdenken aan Owen als je het hebt uitgelezen.

GIGI
Op dit moment heb ik geen boek op mijn zomerse verlanglijst staan vanuit Noord-Amerika maar ik heb wel twee boeken onlangs opnieuw aan mijn wensenlijst toegevoegd om toch snel te gaan lezen. Ze staan al lang in de kast en ook nog eens helemaal vooraan bij de A. Zo voor het grijpen dus. Het gaat om Het verhaal van de dienstmaagd en De testamenten van Margaret Atwood. Deze Canadese auteur schrijft heel divers, wat ik al heel fijn vind maar ze is ook feministe en politiek activiste en dit zou ook in haar romans te merken zijn. Ik moet er misschien gewoon een Zomers verlangen van maken.

Ja, je merkt het goed op: we zijn tijdens onze rondrit nogal lang in de VS blijven hangen. Gelukkig hebben we dankzij Gigi ook een uitstap gemaakt naar het mooie Canada. Voor Midden-Amerika, dat natuurlijk ook tot het Noord-Amerikaanse continent behoort, hadden we helaas geen tijd meer. Maar misschien heb jij wel extra tips?