Antwoord op vraag 3 - Titel, flaptekst, verwachtingen
De titel “Rechter tussen twee vuren” klopt weliswaar qua werkdilemma, maar dekt wat mij betreft niet volledig de inhoud van het boek. Doordat in de titel zo de nadruk op rechter wordt gelegd, had ik verwacht dat deze rol in het boek groter zou zijn. Adam is weliswaar rechter, maar ik heb hem niet veel recht horen spreken. Hij heeft een keer naar Karel Kozlik geluisterd, brieven en documenten gelezen. Op zijn werk, achter zijn bureau, dwaalden zijn gedachten bovendien veel af naar zijn privé-leven (zijn gezin, affaires en verleden).
Gaandeweg het verhaal wordt wel duidelijk dat Adam deze zaak van Kozlik heeft gekregen omdat hij op de proef wordt gesteld. Doet hij wat er van hem verwacht wordt of het moreel juiste? De worsteling werd beschreven, maar ik voelde die niet genoeg, helaas.
Je zou kunnen zeggen dat Adam ook tussen twee vuren zat tussen Alena en Alexandra, maar in relatie met hen was hij geen rechter.
De flaptekst aan de binnenkant lees ik eigenlijk altijd pas na het lezen van het boek, de achterflap lees ik niet altijd. In dit geval had ik de achterflap wel gelezen omdat ik graag wilde weten of ik mij wilde inschrijven voor deze leesclub. Zoals ik gisteren al zei zijn mijn verwachtingen afgaand op de achterflap qua inhoud van het verhaal niet helemaal uitgekomen. Het is een logische keuze om het verleden van Adam een belangrijke rol te laten innemen in het verhaal, maar zo uitgebreid had ik niet verwacht. Het is wel van meerwaarde voor het verhaal. Ik had verwacht dat de rechtszaak, het verloop ervan en Kozlik ervan een prominentere rol zouden innemen.