Ja, ik weet het, we zijn nog niet eens halverwege augustus ‘25, de mussen vallen van het dak en toch kijk ik stiekem al naar de berg nieuw verschenen titels op de Lijst van aangemelde titels 2026 voor de Libris Literatuur Prijs (LLP). Deze topic schrijf ik omdat ik de laatste dagen volledig ondergedompeld ben in Aan het einde van de oorlog - Bert Natter. Een dik boek met net over de 1000 pagina’s over wat er gebeurde tijdens de laatste uren voor de ontmanteling van een kamp. We worden deelgenoot van daden en gedachten van personeel en hun gezinsleden, van gevangenen aan het werk, van dokters die hun levenswerk maken van experimenten. De opzet van het boek is spitsvondig, elke nieuw stukje begint met de naam van een personage en de plaats van handeling, net alsof de camera inzoomt op een actuele situatie. Maar het is natuurlijk veel indringender dan een film zou kunnen laten zien, de personages hebben hun gedachten over waarom zij nu hun actie moeten uitvoeren of juist niet uitvoeren. Deze structuur lijkt op een reportage, maar wel eentje met veel meer dan een feitenrelaas, het toont de diepste gevoelens van mensen in nood en de uitvoerders van het regime die menen niet anders te kunnen dan wat hen opgedragen is. Er zit ook spanning in het boek, die loopt als een rode draad door het hele boek en houdt alle personages en gebeurtenissen aan elkaar.
Maar waarom niet gewoon een recensie schrijven over dit boek? Nou ja, dat heeft alles te maken met de trechter van @FamkeLaLiseuse , de beroemde afvalrace van de Libris Literatuur Prijs 2025. De grap was dat je hoewel je al veel gelezen had van de groslijst toch met een kater bleef zitten omdat (bijna) alles verdween in de trechter, een alles verslindende race van gros naar lang naar kort.
Ik hoop dat er weer zoiets op ons pad komt, we zullen het zien, houdt in elk geval Alles is Literatuur in de gaten, daar vind je alle nieuwtjes op dit gebied, inchecken kan nu al, je reist dan alvast mee met alle andere liefhebbers.