In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers. Omdat we in de zomer meelees maanden deze maand de boeken van Ryanne Velkamp lezen, zetten we haar vandaag in de spotlight om de persoon achter de auteur wat beter te leren kennen.

Ryanne Veldkamp is niet meer weg te denken uit de Nederlandse new adult-wereld. Haar eerste serie Breekbaar blijft veelgelezen en ook de reacties op haar Water en Vuur-serie zijn laaiend enthousiast. Ryanne woont in Friesland met haar man en drie zoontjes, maar reist het hele land door om lezers te ontmoeten.
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Ik vond schrijven altijd al leuk: stukjes voor de schoolkrant, veel te uitgebreide boekverslagen waarbij mijn docent Nederlands me er op wees dat ik het boek niet helemaal hoefde te herschrijven, haha. In de tweede klas zei hij al dat ik “iets moest doen met schrijven” — supertof, dacht ik toen, maar ik deed er vervolgens niks mee.
Pas jaren later, in 2021, na een periode van ziek zijn en het besef dat later misschien wel gewoon nu is, trok ik de stoute schoenen aan en schreef mijn eerste verhaal. Tot mijn verbazing werd het meteen geaccepteerd.
Na twee romans stuurde ik mijn derde manuscript naar Petra Kruijt van April Books, en sindsdien ben ik niet meer te houden."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Mijn grootste wens was dat een uitgeverij ooit ‘ja’ zou zeggen op een manuscript van mij. En dat is gelukt! (Nog steeds een beetje ongelofelijk, trouwens.)
Inmiddels zijn mijn boeken er als paperback, e-book én luisterboek, zo leuk! En als ik dan toch hardop mag dromen… een verfilming. Hoe gaaf zou dat zijn?
Maar het allerfijnste blijven toch de reacties van lezers. Mensen die zeggen dat m’n verhaal hen raakte of dat ze het in één ruk hebben uitgelezen — dáár doe ik het voor.”
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"Oeh, dat is een lastige! Ik schrijf vooral series, dus één deel kiezen voelt bijna onmogelijk. Maar als het dan toch moet, zou ik voor Vuurrood gaan. Het verhaal van Ivy en Kjeld leent zich echt goed voor het witte doek. Vuurzee staat ook hoog op mijn lijst: Jelte en Mats zouden het prachtig doen in een film. En natuurlijk Tot op de bodem, het boek dat ik samen met Roel Dirven schreef.
Kortom: ik kan niet kiezen. Maar dromen mag, toch? "
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“Voor mijn lieve April Books-collega’s natuurlijk! 🧡”
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Welke onderwerpen mis jij in verhalen? Is er iets waar eigenlijk te weinig over wordt geschreven, maar wat je juist graag zou terugzien? "
Wat is jouw antwoord op de vraag van Ryanne? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Helma las Niet bang voor hondenbaasjes: "Klein maar fijn"
Niet bang voor hondenbaasjes telt slechts twintig pagina's. Het is knap hoe Ryanne Veldkamp in die paar pagina's toch een afgerond verhaal weet neer te zetten. Ze heeft maar enkele zinnen nodig om haar hoofdpersoon Bo te schetsen: bovenbouw-juf, maar wegens ziekte valt ze een dag in bij groep 1 en 2, doodsbang voor honden en single.
Als Bo in het park omvergelopen wordt door jonge hond Cooper is ze allesbehalve vriendelijk tegen zijn baasje Twan. Ze wisselen telefoonnummers uit zodat Twan de schade aan haar jas kan vergoeden.
De schrijfstijl van Veldkamp is gemakkelijk te lezen met leuke dialogen. Met Niet bang voor hondenbaasjes heeft ze een gezellige feelgood geschreven met een onverwachte nieuwe ontmoeting, een gezellige date met de nodige romantiek en een happy end waarin Bo zelfs haar angst voor honden overwint. Een leuke kennismaking met de boeken van Veldkamp!
LISTMANIA van de boeken van Ryanne
'Breekbaar'-serie
'Water en vuur'-serie
'Match'-serie
'Vanuit liefde'-serie
Stand alones