8a. Wat is jou het meest bijgebleven uit het verhaal?
Er komen veel gebeurtenissen voor die me bijblijven waarvan de ‘eindbestemming’ van Maria heftig is. Ook wordt op het eind kort genoemd dat de vader van Elizabeth failliet wordt verklaard door toedoen van Van Baerle. Een klein zinnetje dat me bijbleef. Maar wat me ook heel erg bijblijft is de omgang met andere mensen. Natuurlijk in de 17e eeuw. Maar vooral de omgang tussen de mensen van de Rijksdienst en de duikers in de 21e eeuw. Bij de aankomst van Emily viel me vooral op dat beide groepen achterdochtig naar elkaar zijn en absoluut geen gebruik van elkaars kennis maken. Zo zie je dat er altijd groepen zijn; of het nu de 17e eeuw is (gegoede klasse versus de ‘lagere’ klasse) of nu (overheid versus de duikers van Texel). In de documentaire kwam dat ook almaar voren en dat is, denk ik, blijven plakken.
8b. Is er iets wat je liever niet had gelezen?
Nee, dat niet. Natuurlijk hoop ik in het echte leven op goede communicatie, maar de omgang tussen Rijksdienst en duikers gaf wel aanleiding tot het schrijven en lezen van dit boek.
8c. Zijn er gebeurtenissen die je opvielen en die later van belang bleken te zijn? ( Ik heb er namelijk wel eentje ;-))
Geen gebeurtenissen, maar wat ik hierboven al schreef, het viel me wel op dat er parallellen zijn in de communicatie of het nu de 17e of de 21e eeuw is.