4a/ Adam Kindl is zonder twijfel de hoofdpersoon van het boek. Laten we eens kijken naar zijn relaties met andere personages. Ik zal er hieronder een paar opsommen; je kunt er een kiezen om ze allemaal te bespreken of te doen, net zoals je wilt doen.
Adam heeft een nogal ingewikkelde situatie voor zichzelf gecreëerd: hij is getrouwd met Alena, met wie hij twee kinderen heeft. Hij heeft ook een affaire met Alexandra, de vrouw van zijn leidinggevende.
Verder speelt Magdalena, zijn voormalige vriendin, een rol in het verhaal. Met haar had hij plannen en toekomstdromen, maar uiteindelijk zijn ze niet samen verder gegaan.
4b/ Waarom denk je dat Klíma zoveel aandacht besteedt aan de vrouwen in het leven van Adam? Is het boek nog in balans? Zie je parallellen of tegenstrijdigheden? Het zou mooi zijn als je dat zou kunnen illustreren met een voorbeeld.
Naast Adams overpeinzingen over zijn relaties, lees je in het boek ook de zienswijze van Alena. Die werpen toch wel een ander licht op Adam en plaatsen gebeurtenissen in een ander perspectief.
Van de relatie Adam en Alena krijg je als lezer het compleetste beeld, omdat je in het boek niet alleen leest wat Adam denkt, maar ook wat zijn vrouw Alena denkt. Ze ziet Adam op een heel andere manier dan hij zichzelf ziet. Door hun gedachten naast elkaar te lezen, merk je dat ze elkaar niet echt begrijpen. Ze proberen contact te maken, maar het werkt niet echt. Adam kan zich niet inleven in Alena. Soms lijken ze elkaar wat naderbij te komen, maar dan is de afstand tussen hen er weer. Toch houden ze nog steeds wel van elkaar.
Alena begint een korte relatie met een student, Honza. Ze heeft medelijden met hem, maar ook is er aantrekkingskracht tussen hen. Hij geeft haar de aandacht en fysieke liefde die Adam haar niet meer geeft. Wanneer Alena haar man vertelt dat ze bedrogen heeft, blijkt dat Adam zelf niet trouw is geweest. Dat is schokkend, want hij beloofde zichzelf altijd om dat nooit te doen. Voor hem was overspel iets dat tegen zijn eigen principes inging.
In het boek laat de afbrokkelende relatie tussen Adam en Alena mooi zien dat Adam zich begint af te vragen wat zijn principes waard zijn. Dit gebeurt op dat moment in zijn leven ook nog op het werkvlak.
Adam verlangt gedurende het hele boek naar vrijheid. De vrijheid om te denken, te zeggen en recht te spreken zoals hem goed dunkt. Volgens Adam kan je vrijheid niet in woorden vangen. Via poëzie, schilderkunst of muziek kom je nog het dichtste in de buurt. Dat wordt op een mooie manier duidelijk gemaakt in het verhaal door een herinnering aan Magdalena ten tonele te voeren. Adam ziet haar weer, terwijl ze een fluitje speelt in het maanlicht:
“Ze had een zwart fluitje in haar handen en speelde erop. Ik wilde tegen haar uitvaren dat ze dronken was en zich onbeschaamd gedroeg, maar mijn boosheid ebde weg en ik begreep plotseling dat zij begiftigd was met iets wat mij niet was gegeven, dat zij, hoe ongelukkig of zelfs wanhopig ze zich ook voelde, in staat was om te zien wat ik nooit zou aanschouwen, geheimen te ontraadselen die voor mij ondoordringbaar waren. En haar lichaam verspreidde toen een zachte gloed in de duisternis van de herbergkamer, al was het misschien ook het maanlicht dat op haar viel ”
Deze herinnering is heel melancholisch. Magdalena is niet zijn vrouw geworden, en ze staat voor iets dat Adam nooit zal bereiken.