De maanden juni en juli zitten erop, we zijn zelfs al halverwege augustus. De hoogste tijd voor een nieuw overzicht van onze gelezen toppers van afgelopen maanden. Voor het eerst op deze nieuwe plek, maar in een vertrouwd jasje, delen we graag onze mooiste gelezen boeken met jullie!
Helma:
In juni las ik 14 boeken in allerlei verschillende genres en daar zaten weer pareltjes tussen, dus het was lastig om daar mijn topper uit te kiezen. Maar het is gelukt: Variation van Rebecca Yarros mag met de eer van mijn topper van juni strijken. Yarros weet me met haar feelgoodromans elke keer weer te verrassen en te emotioneren. Ze zet in haar toegankelijke en vloeiende schrijfstijl haar personages neer als mensen van vlees en bloed met alle bijbehorende (rauwe) emoties. Met zwaardere thema’s als dood, rouw, schuld en misbruik creëert ze meer diepgang in het verhaal en legt ze de diepere lagen van haar personages bloot waardoor je nog beter de drijfveren voor hun acties begrijpt. De ongekunstelde, levensechte dialogen versterken dat gevoel en zorgen voor nog meer emotionele betrokkenheid bij de lezer. Een prachtig verhaal!
Met Variation heeft Yarros opnieuw een prachtige roman afgeleverd die weliswaar afstevent op het voorspelbare happy end, maar dat je door meerdere onverwachte wendingen tot de laatste bladzijde blijft boeien.
Voor juli was het al niet veel makkelijker. Ik las zoveel mooie en leuke (feelgood) boeken, maar toch kies ik voor een boek dat alles behalve feelgood is: Dageraad boven de boete, het allerlaatste deel in 'De Hongerspelen'-serie van Suzanne Collins. Ik kan er gewoon niet omheen om die als mijn topper van juli te benoemen. Het is een prachtig verhaal waarin je Haymitch Abernathy beter leert kennen. Je kent hem alleen nog maar als de alcoholverslaafde mentor van Katniss en Peety, maar in dit boek leer je zijn voorgeschiedenis kennen en ontdekt waarom hij aan de drank is geraakt. Ik gaf het boek de volle 5 sterren.
Mandy:
Juni en juli lijken alweer zo lang geleden. Ik kan me ook niet herinneren dat er iets spannends gebeurde in juni, behalve dan het aftellen naar de vakantie. In juni las ik drie boeken. Waarvan ik Ik zie je volgende zomer van Annabel Monaghan er echt vond uit springen. Een heel leuk boek dat van mij de volle vijf steren kreeg, omdat het de perfecte combinatie was van de luchtigheid van de zomer maar met oprechte emoties, luchtig en rauw. Ook in juli las ik drie boeken, lekker consistent haha. Hoewel ik vakantie had, heb ik niet meer gelezen dan normaal, maar ik las wel goede boeken. Mijn topper van juli is De jongen die de vuurvliegjes volgde van Aisha Hassan. Een boek dat me nog lang bij zal blijven, omdat het je veel leert over Pakistan, verborgen slavernij, bhatti’ en steenfabrieken. De hoofdpersoon die het zijn levenswerk heeft gemaakt om zijn ouders uit de steenfabriek te bevrijden en hoe hij steeds weer met een nieuwe oplossing komt om het hoofd boven water te houden in een keiharde wereld. Ik heb genoten van het lezen en tegelijkertijd was het spannend en misselijkmakend.
Marieke:
Ik begon zeer voortvarend in juni, maar de boeken waren nogal wisselend. De meeste wel ok, sommige meh en paar die echt fijn leesvoer waren. Het wilde eiland van Karen Swann bijvoorbeeld. Ik heb dat boek geluisterd en vond het mooi en interessant. Het is een deel van een serie, het volgende deel loopt parallel aan deze, met een ander hoofdpersonage.
Maar wat mijn topper is: Het weesmeisje van Anne Jacobs. Ik wilde dat boek al zo lang lezen. Het is het eerste deel van een serie dat oorspronkelijk uit drie delen zou bestaan, maar uiteindelijk zes werden. Door onvoorziene omstandigheden (werk naluisteropdracht Thinium) heb ik deel 5 en al gelezen. Nu eindelijk de tijd gevonden voor deel 1. Het is een soap, maar laat zo mooi het leven zijn van Duitsland begin 20ste eeuw. Met de klassenverschillen en de etiquette van die tijd. Een boek om van te smullen.
De maand juli was een rommelige leesmaand. Er waren weken dat ik bijna niet aan lezen toe ben gekomen. Maar de topper was gelijk duidelijk Het perfecte plaatje van Marijke Vos. Ik vond dat zo'n leuke feelgoodroman. Met humor en toch ook diepgang, met een voorspelbare verhaallijn die toch anders liep en de setting van de jungle in Bolivia gecombineerd met een yoga retraite was zo origineel en grappig, dat ik het achter elkaar uitlas.
Renate:
Mijn topper van de maand juni is Ze danste in de regen van Trude Teige een prachtige historische roman die zich afspeelt met 2 tijdlijnen. Verder las ik in juni veel fijne boeken waarvan de andere historische roman die ik las van Aline van Wijnen, Rachels wens, ook echt heel erg mooi was, eigenlijk is het moeilijk om tussen deze twee te kiezen.
Juli was een wat mindere leesmaand, vooral omdat 1 boek echt zo tegen viel dat ik er wel een week mee bezig was. Dan heb je toch al minder leeszin, vast herkenbaar, maar met Niet meer dan een nacht van Catherine Walsh kwam die zin weer helemaal terug. Wat een heerlijke feelgood was dat. Ook Nachtvlinders van Nathalie Pagie is zeker de moeite waard, een thriller van Nederlandse bodem. Maar mijn topper van juli is De jongen die de vuurvliegjes volgde van Aisha Hassan om de simpele reden dat het een boek was dat alles had. Het was mooi, indrukwekkend en ook heftig. Maar bovenal hoopvol.
Sanne:
Mijn topper van juni was een boek dat ik de vorige keer al bij Marieke als topper had gezien. Ik mocht het boek voor een Hebban recensie lezen en toen ik het boek uit had begreep ik helemaal waarom het haar favoriet was. Ik heb het over De laatste ravendochter van Merel Godelieve. Het boek heeft magie, mysterie en romantiek en speelt zich af op een oud landgoed in Ierland. Hoeveel meer ingrediënten voor een mooi boek wil je hebben?! Het verhaal is erg goed geschreven waardoor ik me zelfs soms afvroeg of het niet op werkelijkheid gebaseerd zou kunnen zijn….
In juli las ik een ander heerlijk boek van Nederlandse bodem: De jurk van Texel van Olga Hoekstra. Het boek over een stukje Nederlandse geschiedenis en met twee tijdlijnen wist me continu te boeien. Het is een boek dat gebaseerd is op ware feiten - de jurk uit het verhaal kun je echt op Texel bewonderen! – en leest heel ontspannen. Mijn topper van juli!
Wat waren jouw toppers de afgelopen maanden?