Vraag 3
Eigenlijk vind ik dat ik geen goed beeld kan plakken op wie Marisa echt is. Op haar werk speelt ze zelf een rol maar ook bij haar vrienden speelt ze voor een groot stuk een rol, die vooral beïnvloed wordt door alcohol en/of drugs. Het stukje waar ik vond dat ik het meest van de échte Marisa te zien kreeg, was in het Prado. Daar moest ze zich voor niemand anders voordoen, daar moest ze aan niemands verwachtingen voldoen.
In dat opzicht kan je zeggen dat Marisa iemand is die veel angsten heeft, en ergens probeert om aan de verwachtingen van anderen te voldoen, maar dat geeft haar duidelijk geen voldoening.
In het Prado krijgen we een kijk in haar denken terwijl ze de schilderijen observeert. Daarbij heb ik de neiging te denken dat ze graag dieper nadenkt over de dingen, daar graag over filosofeert en dat het humane (menselijke) aspect haar veel meer aanspreekt.
Dat leunt enigszins aan bij kunstenaars. Dat zijn vaak mensen die dieper over de maatschappij reflecteren en waarbij ze met hun kunst duidelijk wensen te maken dat de maatschappij niet goed functioneert zoals ze nu functioneert omdat ze te weinig menselijkheid bevat. Waar een kunstenaar zijn woede, zijn kritiek kan uiten via de kunst, kan Marisa dat niet in haar job.
Jammer genoeg durft ze hier nooit echt dieper in te gaan, durft ze zichzelf te weinig confronteren met zichzelf. Daardoor maakt ze in mijn ogen geen ontwikkeling, of althans geen positieve ontwikkeling. Ze probeert alles te accepteren, er zich bij neer te leggen. Maar doordat ze ook daar niet in slaagt, zakt ze steeds dieper weg in die ontevredenheid. Het ontbreekt haar aan kracht, aan durf, aan moed om écht verandering aan te brengen, om te groeien, om te ontwikkelen.
De momenten dat ze wat dieper op de dingen probeert in te gaan, zoals in het Prado, dat zijn de momenten dat ik haar het meest kan appreciëren. Omdat ik dan een flits zie van wie ze is, en wat ze in zich heeft. Op de momenten dat ze haar masker terug op zet, voel ik eerder een soort triestheid. Triest omdat ze er niet in slaagt om uit dat dal te kruipen.
Of ik haar en/of het verhaal geloofwaardig vind? Jammer genoeg wel, omdat ik op werkvlak al zoveel heb gezien. Het leunt beangstigend dicht aan bij de waarheid. Ik hoop voor anderen dat het minder geloofwaardig overkomt. Dan betekent dit dat je dit in de realiteit nog niet bent tegengekomen.