Vraag 7: Zijn jouw verwachtingen uitgekomen?
Voor deze leesclub heb ik me in eerste instantie ingeschreven omdat deze op het forum plaatsvond en ik wilde zelf ondervinden waar de knelpunten liggen. Uiteraard was de Spaanse schrijfster, de locatie Spanje-Madrid, het onderwerp transvrouw zeker ook belangrijk. Een vrijwel onbekend fenomeen in de literatuur.
Welnu, het forum. Het is me zeker niet meegevallen. Zeer onoverzichtelijk is de keuze van de crew om alle antwoorden en reacties chronologisch neer te zetten. Je blijft scrollen en je krijgt geen notificaties wanneer er op jouw reactie gereageerd wordt. Uiteraard ben ik daarover in gesprek met Wouter van de crew. Als het zo blijft, dreig ik af te gaan haken.
En het boek? Genomineerd is voor mij niet belangrijk. Het is een debuutroman en zeker niet onverdienstelijk geschreven. Deze schrijfster heeft zeker potentie. Het feit dat ze over dit onderwerp en zo heftig en schrijnend weet te schrijven draagt zeker bij aan haar bekendheid nu. Haar nominatie.
Ik let vooral op schrijfstijl en uitwerking van de personages. Madrid als personage vond Ik voortreffelijk uitgewerkt. Het hoofdpersonage ook wel, maar de keuze voor de vele andere personen vond ik qua diepgang nogal stereotiep en daardoor oppervlakkig, wel behorend bij de thematiek. Eugenia en Marguerita waren daarop de uitzondering. Haar ouders en broer vormden het dieptepunt. Wat weten wij van haar naasten? Door de keuze van het ik-perspectief blijft het daar dan ook bij. Qua tijdsverloop liep ik tegen die 13 jaar afwezigheid aan. Zou best interessant zijn geweest. De schrijfstijl qua woordkeuze, zinsbouw e.d. vond ik wisselend. Soms verheven, dan weer poëtisch bijna, maar vaak ook heel gewoon en soms te platvloers door de gewelddadigheid van de scènes. Ik heb het al eerder gezegd, elk hoofdstuk was een nieuwe scène, een nieuw tableau vivant. Allemaal fragmenten uit haar zware leven waaraan de schrijfster denkt. Soms zonder logisch verband. Lukraak zou ik haast zeggen.
Al met al, ik ben er nog niet helemaal uit. Drie sterren heb ik al gegeven, maar worden het er door onze discussie toch nog vier?