Tweede poging! Mijn eerste verslag is om de een of ander reden niet zichtbaarâŠ
Antwoord op vraag 5 - Filosofie en mythologie
Waarom Klima de mythologie verwerkt in het boek heb ik niet kunnen vinden.Maar het moeten kiezen tussen goed of fout komt in de mythologie vaak voor.Bijvoorbeeld De Ilias. Homerus beschrijft de strijd om Troje, de wrok van Achilles ( de held uit het verhaal) en de keuzes die hij moet maken tussen roem en overleven.
Het paard van Troje, de betekenis die er nu aan gegeven wordt⊠uit argeloosheid iemand in een gezelschap toelaten die vervolgens er voor zorgt dat dat gezelschap te gronde gericht zal worden.
Ik zie hier wel een overeenkomst met het boek, Adam is uit idealisme rechter geworden.Hij wil rechtvaardig recht spreken en zo de samenleving beter maken.Vervolgens blijkt dat niet eenvoudig te zijn, de communistische bevrijders blijken onderdrukkers. Het wantrouwen is groot.
Adam ziet zich ook geplaatst voor keuzes, in Theresienstadt, in zijn relaties en in zijn werk.Volg je je hart of blijf je trouw aan je ( zelfopgelegde?) principes? De oorpronkelijke idealen waarmee hij startte zijn door druk van buitenaf soms ver weg gezakt.
Wat voor keuze zou ik zelf maken, dat is iets wat mij steeds aan het denken gezet heeft,
De kopâ Voor we van de rivier de Lethe drinkenâ âŠ..zoals al eerder genoemd is de Lethe een van de vijf rivieren van de onderwereld, waaruit de doden drinken om hun aardse keven te vergeten.
In de Griekse Mythologie was Lethe de godin van de vergetelheid.In âDe Republiek â van Plato wordt de vlakte van Lethe beschreven, waar de rivier de Amelis(onverschilligheid) doorheen stroomt.Er bestaan ook filosofieĂ«n waar een tweede rivier naast de Lethe bestaat, de Mnemosyne,degene die van deze rivier drinkt zal alles herinneren en alwetend worden.
Na de dood kon men kiezen uit welke rivier men wilde drinken , Plato zegt hierover â zij die niet beschermd werden door kennis dronken meer dan de maatâ
Is het mogelijk voor Adam om een nieuwe start te maken , of draagt hij zijn verleden met zich mee en is dat van invloed op de keuzes die hij maakt?
Ik vond het verhaal soms wat lastig te volgen hierdoo, even terugbladeren en opnieuw lezen haalt de vaart uit het lezen, maar niet uit het verhaal.