Arthur Het vertraagt idd het leestempo, maar niet op een negatieve manier.
Ja precies, het is niet zo dat je denkt "oh dit schiet niet op, dit stuk sla ik maar helemaal over en ik kan het verhaal nog steeds volgen". Als je dat zou doen, mis je de essentie.
Arthur De verwijzing naar de Lethe kan alleen een literaire kwinkslag van Klima naar deze vergeetachtigheid van Adam zijn geweest, al is het beslist mooi dat er ook diepere betekenissen in gezien kunnen worden.
Alleen stel ik me de vraag of hij erbij heeft stilgestaan dat niet iedere lezer deze 'literaire kwinkslag' zou doorhebben? Wie weet nu zonder te googlen waar die rivier voor staat? Als je niet van het opzoeken bent, dan is die titel alleen maar vreemd, toch?
Arthur Klima lijkt me een schrijver die graag zijn kennis etaleert, in het boek komen bv ook wiskundige beschrijvingen van een oneindige verzameling of de berekening van een sinus voorbij.
Haha, dat is misschien wel waar. De wiskunde deed me weer even aan mijn middelbareschooltijd denken. Heel veel uren wiskunde gehad, maar toch niet meer weten nu wat sinus en cosinus precies waren.