Beladen huis & Het archief, lees je mee?
Vandaag presenteren wij jullie onze eerste Boekgenoten: Het memoir van Brinkgreve vs. de roman van Heerma Van Voss
Vanuit een verschillend perspectief schrijven beide auteurs over dezelfde persoon. Dat maakt de boeken in onze ogen Boekgenoten en dus geschikt voor onze nieuwe rubriek bij Alles is Literatuur. Wij gaan de uitdaging aan met het thema van de Vader vs. de Echtgenoot, waarbij we nog geen idee hebben welke gevolgen het heeft nu wij deze boeken als set gaan lezen. Gaat dit iets doen met onze leeservaring? Versterken de verhalen elkaar? Vullen ze elkaar aan? Kijken wij anders naar de hoofdpersoon na het lezen van beide boeken? We gaan het merken… Jullie ook?
Door: Hetty en Gigi 17-08-2025
Wij, Gigi en Hetty van Alles is Literatuur, bijten het spits af in deze serie Boekgenoten en gaan de eerste combinatie lezen en bespreken. Jazeker, jullie lezen het goed: hierna zullen nog heel wat Boekgenoten volgen. Kijk ook even bij onze eerdere aankondiging.

Waarom zijn dit boekgenoten?
Christien Brinkgeve en haar zoon Thomas Heerma van Voss blikken in hun boek allebei terug naar de rol van dezelfde persoon in het gezin, Arend Jan Heerma Van Voss, een Nederlands journalist, acteur en omroepbestuurder. Brinkgreve doet dit in de vorm van een memoir, Heerma Van Voss (Thomas in dit geval) in de vorm van een roman.

Waarom kiezen voor Beladen huis?

Hetty: Ik weet niet meer waar ik het boek als eerste tegenkwam, online of in de boekwinkel? Wel weet ik dat de cover, die er vooral leeg en verlaten uitziet, mij gelijk intrigeerde. Bij beladen denk je toch eerder aan veel en vol? Ook de psychologische kant van het boek trok mij aan.
Gigi: Mijn vader tipte dit boek vlak na de uitgave. Hij beschreef het onderwerp en vertelde dat het een must read voor mij was. Dat was al voldoende om mij te enthousiasmeren, maar mijn vader ging nog een stap verder. Op de dag dat hij het boek uitlas, gaf hij het mij cadeau; een memoir, versierd met zijn aantekeningen in het boek. Ik stelde het direct voor aan mijn fysieke Boekenborrel met collega’s en toen kwam Hetty met het idee voor Boekgenoten…

Waarom kiezen voor Het archief?

Klik op de covers voor een link naar de boekpagina
Hetty: Ergens las ik dat Het archief een mooie andere kijk geeft op het verhaal uit Beladen huis, vanuit een ander perspectief. Dit wekte direct mijn interesse. Ik wou wel meer weten over dit gezin en dan vanuit het perspectief van deze zoon.
Gigi: Het archief stond al op mijn WIL-lijst nog vóór de longlist van de Libris Literatuur Prijs bekend werd. Het verdween even uit mijn zicht, totdat mijn vader vertelde over Christien Brinkgreve en haar boek. Want Christien was de moeder van twee auteurs. Hij kende ze niet. Ik dus wel en vanaf dat moment schoof Het archief weer omhoog op mijn wensenlijst en moest ik gaan plannen. Toen kwam de serie Boekgenoten dus in beeld. Need I say more?

Lees jij met ons mee?
Wij zijn inmiddels gestart met lezen en zullen op 15 oktober een artikel plaatsen hier op Alles is Literatuur waarin we onze bevindingen presenteren. Hetty is gestart met Beladen huis, Gigi zal als eerste Het Archief ter hand nemen. Zou deze volgorde van lezen nog iets uitmaken voor de beleving?
Ben jij nu ook nieuwsgierig geworden naar de twee kanten van dit verhaal? Er is nog tijd genoeg om bij ons aan te sluiten. Wij vinden het leuk als je met ons meeleest!
Vanaf 15 oktober kun je mee discussiëren over de boeken en laten weten hoe jij deze eerste Boekgenoten ervaren hebt.
Lees mee en vertel ons tegen die tijd:
…wat jij van de boeken vond
… of dit echt boekgenoten zijn voor jou
… of het tweede perspectief jou een andere kijk op Arend Jan Heerma Van Voss geeft. Voegt het iets toe voor jou?
… of er wellicht nog andere redenen zijn waarom deze twee boeken goede Boekgenoten vormen. Zijn er meer overeenkomsten of zijn er juist tegenstellingen te ontdekken?
Meld het hieronder als je meedoet, dan taggen wij jou als ons artikel verschijnt. Zo mis je de bespreking van deze boeken niet.

Maak jij er ook een challenge van?
Als er voldoende animo is maken we een challenge van deze serie en die zetten we dan natuurlijk in de Hebban-app. Lees jij minimaal drie Boekgenoten, dus zes boeken, met ons mee? Laat het ons weten.
Wie gaan we taggen op 15 oktober?
Riet
Maartje
Evelien Walravens
Marjolein
Aard Diepeveen
Sterrezee
Ursula1969
Alix