Op Instagram hebben we ons allemaal voorgesteld maar voor hen die daar niet vaak, of helemaal niet, kijken doen we het hier nog even dunnetjes over.
Wie zijn The Reading Ladies? We zijn een enthousiaste groep bookstagrammers uit Nederland. We lezen, luisteren en bespreken alle genres, organiseren (online) leesclubs en doen leuke bookish dingen IRL.
Op alfabetische volgorde:

❤️ Een leven zonder boeken is voor mij ondenkbaar: (luister)boeken, magazines, m'n minibieb: lezen is mijn calm. Een boekenwinkel kan ik niet voorbij lopen, daar moet ik naar binnen Met twee anti-lezers thuis, ben ik dan ook blij met The Reading Ladies om deze boekenliefde te delen. Ooit ontstaan tijdens De avond van het spannende boek in Utrecht, nu uitgegroeid tot deze gezellige groep Ladies uit het hele land. The bookish life is de rode draad met als credo: niets moet. Hoe fijn is dat?
Turn that pages recensies

❤️ Mijn passie voor lezen was ver te zoeken toen ik jong was. “Ik moest meer lezen” volgens de juf, “al zijn het stripboeken.” En zo begon ik met stripboeken lezen van Suske en Wiske. Later vond ik leesboeken van Wipneus en Pim en De vijf. Dat waren fantastische boeken. Tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik weer een hekel gekregen aan lezen door de leeslijst, tot ik voor Engels samen met een klasgenoot een boek moest lezen. We mochten zelf kiezen welk boek. Het werd Watership Down. Wat een geweldig boek is dat. We hadden het zo uit. Nu kan ik me een dag zonder te lezen niet meer voorstellen. Het is dan ook leuk om dit met anderen te delen via Instagram, boekevenementen en in onze whatsapp groep.
Chantal Hofmeester

❤️ Mijn grootste hobby is lezen en dat doe ik dan ook vaak en veel. Ik wissel de genres graag af, thrillers, feelgood, historische verhalen, non-fictie en vrijwel na elk ‘volwassen’ boek een kinderboek. Ik lees alleen geen fantasy en horror. En kookboeken lees ik ook niet, want ik heb een hekel aan koken 🙈.
Mijn liefde voor lezen en boeken laat ik ook zien in mijn werk als leescoach op verschillende basisscholen. Lezen is immers het belangrijkste vak op school!
Door dit werk heb ik ontdekt hoe mooi en fijn het lezen van kinderboeken is.
En ik vind dat meer volwassenen vaker een kinderboek zouden moeten lezen. Er zijn heel veel kinderboeken die veel meer geschikt zijn voor volwassenen dan voor kinderen. En het lezen van een kinderboek is een hele andere beleving.
Boekbabbels

❤️ Helaas ging het lezen mij op de basis school niet zo gemakkelijk af. Wanneer ik een zoveelste lees- of schrijffout gemaakt had, zette de juf van de eerste klas mij in de hoek! Het vreselijke mens zou het goed gedaan hebben in een boek van Roald Dahl. Ik wilde wraakt! Ik moest en zou haar laten zien dat ik niet dom was. Dus ik ging thuis oefenen met lezen en ontdekte dat lezen eigenlijk heel erg leuk is! Al snel fietste ik elke week naar de bibliotheek en maakte al mijn zakgeld ging op aan boeken! Het liefste lees ik buiten op mijn bankje onder ons keukenraam. Meestal komen mijn katten er dan ook gezellig bijzitten.
Edith Tinga

❤️Mijn passie voor lezen is er eigenlijk altijd geweest. Vanaf het moment dat ik kon lezen, deed ik dat. Wel was er een kleine dip tijdens de middelbare schooltijd, maar dat hebben velen van ons met mij gemeen.
Ik lees vrij divers, zoals je ziet en vind het leuk om deel te nemen aan leesclubs.
Ik lees graag series, zoals die over Will Trent (Karin Slaughter), Washington Poe (M.W. Craven), Kim Stone (Angela Marsons). Ik lees ook stand-alones hoor, want dat is ook gewoon leuk. Verder ben ik echt een moodlezer; afhankelijk daarvan zoek ik mijn volgende boek uit.
Ellens Boekenplank

❤️ Ik leerde lezen in het Noors 🇳🇴omdat ik daar in mijn jongste jeugd zes jaar heb gewoond. Vanuit Nederland werden oa Harm-Jan en Tie-ne-ke boekjes opgestuurd zodat ik ook in het Nederlands leerde lezen.
👧🏼Na de geboorte van mijn dochter (inmiddels is ze 19) las ik boeken terwijl ik kolfde, maar daarna miste ik de concentratie en stapte ik over op tijdschriften.
Voorlezen heb ik vanaf dat ze klein was gedaan, mijn vader deed dit ook bij mij en mijn broertje dus dit wilde ik ook absoluut doorgeven.
📚Dit voorlezen heeft overigens zijn vruchten afgeworpen want het leesvirus heb ik doorgegeven.
Zelf ging ik weer meer boeken lezen toen mijn dochter naar de basisschool ging en ik daar voorleesmoeder werd bij de kleuters.
Francisca69

❤️ Getrouwd, moeder van twee volwassen zoons en pensionado.
Vanaf het moment dat ik leerde lezen was ik verslaafd en las ik alles wat los en vast zat.
Ik lees en luister meestal meerdere boeken tegelijk: papieren boeken overdag, e-books onderweg of in bed en luisterboeken tijdens de huishoudelijke klussen die daardoor opeens minder vervelend zijn geworden. Een paar jaar geleden heeft het haakvirus me te pakken gekregen waar ik menig uurtje met een luisterboek op mijn oren zoet mee kan zijn. Voor de broodnodige beweging probeer ik elke dag een half uurtje yoga om de dag mee te beginnen en verder pak ik regelmatig de fiets.
Ik lees alle genres, maar mijn favorieten zijn thrillers, feelgood en fantasy en laat ik me als coördinator van leesclubs regelmatig verrassen door een boek dat ik nooit zelf zou hebben uitgekozen.
Helma Koot

❤️ Een groot deel van mijn leven bestaat uit lezen en boeken. Ik ben mijn hele leven al een veellezer geweest. Ik lees bijna alles behalve fantasy en horror. Ik lees vaak in meerdere boeken tegelijk. Sowieso altijd drie. Een fysiek, een E-book en een luisterboek. Mijn voorkeur blijft het papieren boek. Maar soms lees ik ook in zeven boeken tegelijk.
Ik werk bij @boekhandelstruik in Goor en daar doe ik alle voorkomende werkzaamheden van stofzuigen tot boeken inkopen. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. 😀
Jeanets boekenwereld

❤️Ik hou van boeken en van lezen. Mijn huis is vol met boeken, meer dan ik ooit kan lezen denk ik. Maar verzamelen is minstens zo leuk. In de tuin staat een minibieb, ik werk als vrijwilliger in de bibliotheek en ben betrokken bij de Amnesty boekenmarkt die een keer per jaar een boekenhoogtepunt vormt. Ik lees alles genres, maar mijn hart gaat uit naar Feelgood en historische romans.
Marieke sdb

❤️ Ik woon in het gezellige Empel (bij Den Bosch) met man Robert en dochter Merel.
📖 Ik leerde al heel vroeg lezen en boeken werden al snel mijn ontsnapping uit de realiteit. Door boeken te lezen, kon ik andere werelden ontdekken en me ergens veilig wanen. Met de opmars van het internet ontdekte ik andere vluchtwegen en lezen werd een vakantie-activiteit. Maar een paar jaar geleden heb ik het herontdekt. Netflix en de telefoon gingen uit en ik lees nu weer meer dan 200 boeken per jaar.
Maar lezen is meer dan alleen een privé-bezigheid geworden. Door Reading Lady Barbara kwam ik in contact met Thinium waar ik inmiddels een jaar of drie voor naluister. En ik ontdekte meer. Omdat onze dochter dyslexie heeft, ging ik op zoek naar hulpmiddelen en zo kwam ik bij Passend Lezen die veel luisterboeken laat produceren door Dedicon en Dedicon zocht vrijwilligers om boeken in te spreken. Ik heb een stemtest ingesproken en opgestuurd en werd uitgenodigd om auditie te doen. Inmiddels heb ik al een hele stapel boeken ingesproken en wat is het leuk! We zoeken nog vrijwilligers, dus woon je op een redelijke afstand van Grave of Rijswijk? Kijk op Dedicon.nl en misschien zie ik je een keer in Grave.
Aspartist

❤️ Mijn passie voor lezen heb ik al vanaf jongs af aan. Na de geboorte van onze oudste zoon kon ik niet echt de rust vinden om te lezen. Gelukkig heb ik deze passie weer teruggevonden in 2023 en kan ik hem delen met anderen via Instagram, de boekevenementen en in de whatsapp groep.
Ik lees in diverse genres en wissel dit af tussen nieuwe boeken en boeken van mijn TBR (To Be Read). Ik ben namelijk erg gevoelig voor alle mooie recensies die ik voorbij zie komen op Bookstagram. En ook wel voor de omslag van een boek. Vooral die mooie limited editions met Sprayed Edges vind ik lastig om niet allemaal te kopen.
Boek Miek

🏠 Ik woon in Katwijk, lekker dichtbij zee. Ik ga er alleen niet zo vaak heen, de laatste keer dat ik ging werd ik gestoken door een wesp. Ik heb een relatie, en momenteel geen huisdieren (de kolonie mieren die ongevraagd mijn huis binnensluipen, niet meegerekend)
🏥 Afgelopen jaar was een pittig jaar, maar ondanks alles ben ik ook ontzettend dankbaar. Ik heb zoveel liefde van jullie mogen ontvangen, het gaf mij ook hoop. Want het liet mij zien dat er ook zoveel mensen zijn die lief hebben en liefde geven. Dus voel je je aangesproken; bedankt lieve jij.
👷🏼♀️ Ik werk als applicatie ontwikkelaar, en doe dit nu vijf jaar. Ik had het in mijn vorige baan niet meer naar mijn zin en ben weer terug naar school gegaan. Nooit gedacht dat ik het zou halen, maar uiteindelijk slaagde ik. Dus wil je iets; dan kan je het!
📚 Als klein kind was ik al gek op boeken. Naar de bibliotheek was een feestje, en als ik jarig was dan kreeg ik ook vaak een boek. Sommige jaren las ik minimaal, maar de afgelopen twee jaar heel veel. Ik lees de meeste genres, maar ik sla momenteel sommige genres en onderwerpen omdat dat te veel moeite kost.
❤️ Ik verzamel hobby’s. Ik heb er dan ook tientallen. Uiteraard boeken lezen en verzamelen, waar limited editions met edges zeker niet ontbreken. Daarnaast vind ik hardlopen, wielrennen, boksen en lesje sportschool ook altijd genieten (niet als ik heen moet, of bezig ben, maar pas er na). Creatief bezig zijn doe ik ook, de naaimachine, kleuren, schilderen en huisjes bouwen. Daarnaast vind ik het leuk om boekpresentaties en boekenfeestjes te bezoeken, of gezellig dingen doen met vriendinnen.
Reading with Miss Mir

❤️ De liefde voor lezen heb ik met de paplepel meegekregen, mijn vader las altijd veel thrillers en stripboeken zoals Suske en Wiske, die ook nog steeds fanatiek gehaald worden, zo heb ik de liefde voor thrillers en lezen van hem meegekregen, het is ook erg makkelijk met een kadootje kopen, je koopt gewoon een boek wat jezelf wil lezen. Kan ook gewoon enorm genieten van een boek en blijf het wonderlijk vinden wat een boek met je kan doen. Kiezen tussen genres kan ik niet echt, vind heel veel verschillende boeken erg leuk, wel wissel ik graag af.
Renate Books

❤️Hoi, ik ben Sanne, over een maand word ik 40 en ik ben een trotse moeder van twee heerlijke puberjongens. Ik heb duizend-en-één hobby’s, waaronder wandelen, boekbinden en haken, maar de meest oude en trouwe hobby is toch wel lezen.
📖 Op jonge leeftijd leerde ik mijzelf lezen en sindsdien verslind ik het ene na het andere boek. Als kind was ik dol op de verhalen van Tonke Dragt, maar eigenlijk las ik alles wat los en vast zat. Nog steeds ben ik voor veel genres te porren, al lees ik sinds de komst van de kinderen minder graag op thrillers. Ik ben (nog steeds) heel erg dol op jeugdliteratuur, fantasy, graphic novels, non-fictie, (historische) romans en feelgood.
Boekenbende

❤️ mijn passie voor lezen is ontstaan door m’n moeder die mij overal een boek voor cadeau gaf (klasovergang, zwemdiploma, goed gedrag) door m’n liefde voor boeken heb ik zelfs een 10 op mijn eindexamen gehaald vanwege een boekbespreking.. ik ben een veel & snelle lezer en lees (bijna) alles, het liefst thuis op de bank of op de camping, maar ik lees ook gerust in de trein of drukke kantine op het werk op m’n ereader tijdens de pauze.
Mijn Boek Keuze

Inhoudsopgave
- De week van het Verboden Boek
- Kinderboekenweek 2025
- Winter