En nog steeds vallen de mussen van het dak, ik ‘vloog’ naar het zuiden waar het gortdroog is en nog steeds warm. De Lot, departement 46, is nog niet helemaal aangeharkt en een fijne streek om pretentieloos wat rond te wandelen te kijken en wat te lezen. En ja, er is WiFi, dus ik blijf ook buurten op het forum. Op Alles is Literatuur wordt het als maar geavanceerder, ik kan het amper bijhouden, maar wil het wel.
Vandaag probeer ik een link te maken naar de boekpagina van de originele Hebban site, totaal overbodig, want het boek waar het om gaat staat hier al omdat de mogelijkheid er is, maar dat kan niet overal, vandaar dit testje.
Kan ik meteen even vertellen waarom Valavond van een nestblijver - Rinus Spruit zo’n melancholieke indruk achter laat. Het hoofdpersonage Maarten neemt je mee in zijn worsteling om te leven met zijn verlegenheid, zijn plaats in het gezin en zijn houding ten opzichte van vrouwen. Niet dat hij geen moeite deed om een relatie te krijgen, maar steeds weer bleken de obstakels te groot om overwonnen te worden. Ik leefde intens mee met Maarten en vond dit boek mooi, ingetogen en herkenbaar door de rol van de vader die rietdekker was en zijn uiterste best deed er 100% voor het gezin te zijn. De plaats van handeling is vooral Zeeland, ook dat is een extra dimensie. Ver weg van stadse allures, maar alle eer aan de gewone man die ambachtelijk bezig is zijn hoofd boven water te houden. En het boek staat op de groslijst van de LLP 2026