Ja, Mélissa, waar zat jij toen ik wel Franse boeken wilde lezen, maar dat er toch nooit van kwam? Jarenlang reed ik door Frankrijk om kunststofgranulaat aan de man te brengen en natuurlijk kwam ik al eens een plek tegen waar ze boeken verkochten. Tientallen pockets heb ik in huis gehaald, van Guillaume Musso, van Marc Levy, ... Elke keer opnieuw was ik vastbesloten ze ook effectief te gaan lezen. Wat dus nooit gebeurde…
Maar toen …
Toen was er Al het blauw van de hemel van Mélissa da Costa. Ik ben best gevoelig voor hypes en dus kocht ik het boek, hoewel ik dacht dat het niet echt mijn genre zou zijn. Fout gedacht, ik was meteen verkocht, vijf sterren voor deze klepper. En ik was niet de enige, na anderhalf jaar prijkt het boek nog steeds bovenaan alle verkooplijsten en scoort het op Hebban een gemiddelde van 4,5 sterren. De Franse titel is een van de mooiste die ik ooit tegenkwam: Tout le bleu du ciel.
Iets meer dan een half jaar later zou De dagen die komen verschijnen, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht op de vertaling te wachten. Les lendemains was het eerste Franse boek in tien jaar dat hier binnen mocht. En jawel, het bleef niet ongelezen ergens tussen een hoop andere boeken liggen. In vergelijking met de voorganger is het een bescheiden boek qua dikte. Ik schreef erover: “Het boek is minder groots opgezet dan Al het blauw van de hemel, maar het is opnieuw genieten. Het is een klein verhaal over grote emoties, een verhaal waarin rouw en verdriet, maar ook liefde, vriendschap en hoop centraal staan. Weinig personages, mooi uitgewerkte verhaallijnen, vlot geschreven."
Vandaag verschijnt het derde boek in Nederlandse vertaling. Yep, het is geen toeval dat ik deze blog net nu plaats. Waar de zon de sneeuw raakt is opnieuw een klepper, en voor mij de derde voltreffer op rij! Opnieuw een boek waarin relaties tussen mensen en emoties alle aandacht krijgen. De eerste helft van het boek draait bijna uitsluitend om hoofdpersonage Ambre en is daardoor ietwat traag, maar daarna krijgen een tiental anderen ook de schijnwerper op zich gericht en kreeg het verhaal me steeds meer te pakken. Wanneer je het boek dichtslaat, wil je oh zo graag weten hoe het met de personages verdergaat.
En laat Mélissa da Costa dat helemaal gesnapt hebben! Want als vervolg op Je revenais des autres schreef ze Les douleurs fantômes, dat zich vijf jaar later afspeelt en waarin dezelfde personages weer opduiken. In februari volgend jaar verschijnt de vertaling van dat boek onder de titel Als dromen fluisteren. Nou ja, ik vermoed dat het om dat boek gaat, er is nog geen flaptekst te vinden, maar het lijkt me waarschijnlijk dat de Nederlandse uitgever de oorspronkelijke volgorde verder aanhoudt.
Overzicht
Vijf jaar hebben we moeten wachten op de vertaling van da Costa’s debuutroman, maar nu houdt de Nederlandse uitgever er het tempo goed in. Toch wordt het moeilijk om de Franse publicaties bij te benen, want de auteur levert minstens één boek per jaar af.
- Tout le bleu du ciel, 2019 = Al het blauw van de hemel, 2024
- Les Lendemains, 2020 = De dagen die komen, 2024
- Je revenais des autres, 2021 = Waar de zon de sneeuw raakt, 2025
- Les Douleurs fantômes, 2022 = Als dromen fluisteren, 2026
- La Doublure, 2022
- Les Femmes du bout du monde, 2023
- La Faiseuse d'étoiles, 2023
- Tenir Debout, 2024
In de voetsporen van Mélissa de Costa
Het kan geen toeval zijn dat kort na het succes van Al het blauw van de hemel nog meer Franse auteurs een Nederlandse vertaling kregen, en allemaal in min of meer in hetzelfde genre. Nadat we een paar jaar geleden kennismaakten met De bijzondere levens van Violette (heruitgegeven als Vers water voor de bloemen) van Valérie Perrin, eisen nu volgende namen hun plekje op:
- Marie Vareille - De onttoverden
Dit boek las ik voor de Hebban-leesclub, dikke aanrader! Hier kun je de covers van Vareilles boeken zien, die met de sokken is een must-have! In oktober verschijnt er weer een Nederlandse uitgave.
- Virginie Grimaldi - Onder de sterren
In een impulsieve bui in huis gehaald, maar nog niet gelezen. Alle bonte covers van de Franse Grimaldi’s kun je hier zien. Ook van haar verschijnt er bij ons in oktober een nieuw boek.
- Laure Manel - De zachtheid van een kreeft
Werd onlangs in een Hebban-leesclub besproken, trekt me niet zo. Handenvol boeken schreef zij al, je ziet ze hier.
Houden jullie ook van Mélissa da Costa of lopen jullie er met een grote boog omheen? Kennen jullie nog Franse auteurs die in het rijtje hierboven zouden passen?

Naar de inhoudstafel van 'Met mijn neus in de boeken'