Harriet Vraag 5: De schrijfstijl
Hoe heb je de schrijfstijl ervaren. Las het prettig, wat vond je van het taalgebruik, zat er humor in de schrijfstijl. Wat deed de schrijfstijl met jou. Waren er zinnen die je extra opvielen en waarom?
Ik vond de schrijfstijl prettig, de zinnen en hoofdstukken zijn goed opgebouwd. Ik heb regelmatig gelachen, de irritatie van de andere collega’s om steeds weer een out of office bericht te ontvangen bijvoorbeeld was heel duidelijk. Deze zwartgallige humor heeft de auteur goed ingezet.
Ik weet niet zeker of we bij deze vraag onze mooiste /opvallende zinnen ook benoemen, maar dat ga ik wel doen 😄 dat is m’n favoriete vraag.
Het verhaal begint met het voorwoord, waarbij ik al moest glimlachen “En voor alle mensen die elke dag wakker worden zonder zin om naar hun werk te gaan.” Super herkenbaar, dat heeft iedereen wel eens .
“Ik denk dat ik het kantoorspel zo geperfectioneerd heb dat anderen zijn gaan geloven dat ik een geweldige professional ben.”
Over het Prado en de Carrefour “Elk op hun eigen manier hebben ze alles wat ik van het leven verlang: de een voedt mijn lichaam, de ander mijn ziel.”
Over Marisa’s contact met Rita “Vanaf die dag begroetten Rita en ik elkaar elke ochtend met wat leek op een oprechte glimlach en niet alleen omdat het de norm was, en tijdens vergaderingen maakten we af en toe scherpe, ironische opmerkingen die duidelijk aan elkaar gericht waren, als twee voorzichtige geliefden die hun relatie niet openbaar kunnen maken.”
Over Marisa’s kijk op het leven “(…) en denk na over de zinloosheid van het menselijk leven, de vergankelijkheid van plezier, de weinige momenten van vreugde en intens genot die we in ons dagelijks bestaan vinden, voordat ze worden overstemd door de alledaagse beslommeringen (…)”
Ik vind dat iedereen een stukje hemel verdient. (…) Het is waar dat we allemaal een stukje hemel boven ons leven verdienen, anders is het bestaan niets meer dan asfalt en stucwerk.”
“Misschien is het probleem van sommige mensen - en met sommige mensen bedoel ik mezelf - dat we denken dat het leven ons op een onverwacht moment iets wonderbaarlijks zal bieden. Op een dag zullen we ons sprankje geluk vinden, en vanaf dat moment zullen we met vreugde vervuld zijn omdat alles om ons heen zal veranderen zonder dat we een vinger hoeven uit te steken.”