Vraag 6: de schrijfstijl
Ook ik vond de schrijfstijl van dit boek heel prettig en toegankelijk. Ik ben niet per sé een fan van het ik-perspectief maar in dit geval voegde het echt wat toe aan het boek. Marisa heeft een heel duidelijke persoonlijkheid en juist haar gedachten over alles wat er gebeurt maken dit boek zo vermakelijk, en ook zo treffend. Ook ik heb de nodige zinnen onderstreept omdat ze zo raak voelden, bijvoorbeeld:
- "Ik haat de dynamiek van vergaderingen. Ik denk dat sommigen ze alleen leuk vinden omdat ze diep vanbinnen weten dat het een manier is om niet achter de computer te hoeven zitten en te werken. Anderen gebruiken ze dan weer als een soort van zelfvertrouwenboost om zich belangrijk te voelen."
- "Voor sommigen is het zo makkelijk om te integreren, contact te leggen, deel te nemen. Ze vinden het niet erg om dingen te herhalen, om eerdere ideeën te herkauwen of oppervlakkige gesprekken te voeren. Ik daarentegen lijk wel een alien die net op aarde is geland en niet helemaal begrijpt wat er omgaat in de hoofden van deze vreemde wezens die ik ben tegengekomen."
Dit soort zinnen zeggen iets over het werkende leven - en ik denk dat velen deze gevoelens herkennen. Ondertussen zeggen ze ook veel over Marisa zelf. Ze is iemand die op zoek is naar betekenis in het leven, naar gesprekken met échte inhoud. Maar ondertussen slaagt ze er niet in die betekenis te vinden. Sterker nog, ze lijkt het vrijwel te hebben opgegeven om ernaar op zoek te gaan. Alleen bij Rita en bij haar minnaar en bovenbuurman kan ze iets van haar ideeën kwijt, maar ook bij hen lijkt ze niet volledig open te zijn over wie ze is, wat ze voelt.