8a. Op een schaal van 1 tot 10, hoe spannend vond je het boek? Op welke manier probeerde de auteur de spanning op te drijven? Bij deze vraag kun je alles noteren wat met de spanning in het boek te maken heeft.
Ik vind dat de spanning heel goed opgebouwd wordt. Het verhaal begint vrij rustig, maar al snel geeft de schrijver kleine signalen dat er iets niet klopt. Dat zorgde ervoor dat ik als lezer steeds alert bleef. Ik merkte dat ik mezelf vragen ging stellen: wat gebeurt hier precies, en wat wordt er nog verborgen gehouden?
De spanning kwam stap voor stap dichterbij. Eerst waren het kleine hints, daarna grotere gebeurtenissen die de dreiging voelbaar maakten. Wat ik sterk vond, is dat rustige scènes afgewisseld worden met plotselinge wendingen. Daardoor had ik steeds het gevoel dat er iets onverwachts kon gebeuren. Naarmate het verhaal vorderde, werd het tempo sneller, waardoor ik het boek bijna niet weg kon leggen
8b. De ontkoping van een boek is zeker bij een thriller belangrijk, wat vonden jullie van de ontknoping, was het een ontknoping die jullie hadden zien aankomen, of juist niet?, wat kunnen jullie daar over zeggen
Ik vond dat het verhaal naar deze redelijk voorspelbare ontknoping leidde. Maar ik vond het erg sterk dat er toch ook verassende elementen in zaten zoals de vondst van Jade Juliana in het huis van Rein. Ik houd daar erg van, ondanks de iet wat voorspelbaarheid dat de ontknoping logisch is dat maakt het verhaal geloofwaardig. Heerlijk dat er dan ook verassende gebeurtenissen in zitten zonder dat het ten koste gaat van de geloofwaardigheid.