7a/ Op de achterflap komen we volgende woorden tegen: jaren 70, Tsjechoslowakije, Praag. Was zonder die informatie duidelijk geweest in welke periode de actuele verhaallijn zich afspeelt? Kun je in twee, drie zinnen de situatie ten tijde van Adams dilemma schetsen?
Doordat ik de flaptekst al had gelezen wist ik waar en wanneer het boek speelt. Uit de verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog, die plaatsvond toen Adam nog een jong kind was en het ontbreken van bepaalde techniek (computer en mobiele telefoons) kan je dit herleiden, maar het was wel met enige moeite.
Dankzij Arthurs fantastische speurwerk bij vraag 2 weten wij als lezers in deze leesclub heel precies wanneer het verhaal speelt. Arthur schreef daar:
"Vindt plaats in een periode van 5 maanden in 1972, van de zomer tot de winter. Er zijn geregeld verwijzingen naar het weer en de temperatuur. Op het eind van p. 501 memoreert Adam dat het "pas vijf maanden geleden" was dat Magdalena weer in zijn leven kwam. Op p. 139 staat een boek met jaartal MDCXVI en leeftijd van 356 jaar vermeld, waardoor je het jaartal van het "heden" kunt uitrekenen"
Het eigen standpunt van rechter Adam ten aanzien van het opleggen van de doodstraf in het dossier van Karel Kozlík botst met het standpunt in de totalitaire staat, die Tsjechoslowakije op dat moment is. Als hij bij de rechtzaak zijn eigen standpunt trouw blijft, verliest hij zijn baan en staat de toekomst van zijn gezinsleden op het spel. Kiest hij voor zijn eigen belang of voor zijn principes?
7b/ Was de auteur duidelijk genoeg voor jou? Hij noemt bijvoorbeeld geen/nauwelijks data (al kun je zelf wel een en ander afleiden), de Praagse Lente (die voorafging aan de jaren waarover wij lezen) is als zodanig geen enkele keer genoemd, hij hint op dingen zonder concreet te worden. Versterkt de vaagheid van Klíma het verhaal voor jou of net niet? Heb je het ‘kader’ van een verhaal het liefst helder en duidelijk of hou je wel van een beetje gepuzzel om het verhaal ten volle te doorgronden?
Voor mij als lezer, ruim vijftig jaar na het jaar waarin het boek speelt, had de auteur duidelijker mogen zijn over de politieke situatie en de gevolgen daarvan voor de burgers. Er wordt wel een paar keer gezegd dat er de laatste jaren regimewisselingen hebben plaatsgevonden, die ook gevolgen hadden voor de beoordeling van strafbare feiten.