Goeiemorgen iedereen,
Zoals gisteren gezegd wilde ik nog een bericht aanmaken met info over het al dan niet volgen van leesclubpagina's en het al dan niet ontvangen van notificaties (via het belletje op het forum of via de mail). De vragen die ik zelf nog had, staan nog altijd open, geen idee hoeveel uren per week de technische man achter het forum ter beschikking van Hebban staat. Maar nu we toch nog wachten op de boeken, zet ik maar alvast een paar dingen op het rijtje. Samen kunnen we er vast wel achter komen hoe het precies allemaal zit.
Volgen - Rechts bovenaan een leesclubpagina staat een sterretje. Als je daarop klikt kun je volgen (je kiest voor notificaties van alles of alleen wanneer je getagd wordt). Van alles een notificatie krijgen lijkt mij erg veel, maar ik heb begrepen dat een aantal mensen het graag zo heeft. Je kunt er ook voor kiezen geen pagina's te volgen en gewoon zelf de berichten in het café en bij de discussievragen in de gaten te houden. Nu met ons café heb ik de ervaring dat wanneer je de pagina bezoekt (niet via een notificatie!) je dan automatisch bij het laatst gelezen bericht terechtkomt (en aangezien op het forum alle reacties onder elkaar komen te staan, kun je eigenlijk niets missen).
We zijn achter de schermen met een paar leesclubcoördinatoren wat aan het brainstormen, en een van de dingen waar we nog niet uit zijn is deze vraag: Moet je elke discussiepagina apart volgen? Ik heb het idee van wel. Als iemand van jullie kandidaat is, kunnen we dit testen. Dan zoek ik iemand die alleen op het sterretje bij het café op volgen geklikt heeft (en van de reacties daar dus een melding ontvangt), en dan ga ik in het vertalerstopic een testbericht plaatsen. We zullen dan snel weten of mijn helper daarvan een notificatie ontvangt.
Wat we ons ook afvragen: Wat moet je doen wanneer je geen notificaties van alle reacties wil ontvangen, maar wel wanneer er een nieuwe discussiepagina wordt aangemaakt door de coördinator? Volgens mij zouden jullie geen melding ontvangen wanneer ik later deze week (nou ja, wanneer de boeken er zijn) de eerste vraag aanmaak. Geen nood, er zijn oplossingen (zie paragraaf hieronder). Wanneer je de coördinator zou volgen (en daarbij kiest voor een melding bij het aanmaken van discussies) komt de notificatie natuurlijk wel, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Dat zoeken we dus nog uit.
Op de hoofdpagina van de leesclub zijn jullie allemaal getagd. Blijkbaar krijgen jullie een melding wanneer ik daar het overzicht van de links aanvul, dus dat is een prima oplossing, dit is in een andere leesclub getest. En voor de zekerheid ga ik ook in het café melden dat ik een nieuwe discussiepagina heb aangemaakt.
Zo, dit wilde ik al even op een rijtje hebben. Ik heb het idee dat wij met zijn tienen een goed groepje vormen, dus ik hoop dat jullie het niet erg (misschien zelfs leuk) vinden om samen te ontdekken hoe we de leesclubs op het forum zo optimaal mogelijk kunnen sturen. Dit gezegd zijnde, ik ga boodschappen doen, tot later!