Vraag 6: Verwijzingen
De tuin der lusten was mij al bekend, maar ik vind het altijd heel fijn als een boek je uitnodigt om zoiets nogmaals te bekijken - dus ik heb de afbeeldingen gelijk opgezocht. Ik vond het mooi hoe diep het boek inging op dit schilderij en mij op een andere manier naar deed kijken - maar bovenal vond ik het mooi dat je in deze scène eindelijk iets échts ziet van Marisa, werkelijke passie en fascinatie, die zij in de rest van het boek zo ontbeert.
Qua verwijzingen vond ik vooral 'De getalenteerde meneer Ripley' van Patricia Highsmith een hele leuke. Ik vind het mooi passen bij het boek omdat het ook hier gaat om iemand die doet alsof, een schijnleven leidt. Ook in dit geval is de persoon in kwestie ogenschijnlijk succesvol, maar blijkt het uiteindelijk nep, hol en leeg - met alle miserabele gevolgen van dien. De film zag ik al, het boek staat ongelezen in de kast dus dit boek zette het weer even in de aandacht. Wie weet ga ik het binnenkort toch maar eens lezen 😊
Naast de verwijzingen naar schilders en schrijver vond ik ook het nummer 'Heaven Knows I'm Miserable Now' van The Smith's een leuke terugkerende verwijzing. Net als 'Work It' van Mary Davidson als een tegenhanger en soort oppepper om juist wel heel hard aan het werk te gaan. Beide nummers heb ik ook even opgezocht en vooral 'Work It' vond ik heel grappig omdat dit nummer qua tekst en toon helemaal niet zo oppeppend is, het voelde eerder wat sarcastisch / ironisch, net als Marisa.