Hilde denk je dat dit boek mensen die negatief staan tegenover transpersonen op andere gedachten kan brengen?
Misschien naïef (wat ik geregeld ben) om te zeggen: ja. Portero geeft een eerlijk, intiem en invoelbaar beeld van haar plek in de maatschappij en haar perspectief op hoe het is om op te groeien als transpersoon. In dat opzicht is het verhaal verrijkend voor iedereen. Tegelijk besef ik dat je eerst open moet staan voor die verrijking en dat het juist die open-minded groep is die het zou oppakken. Terwijl je eigenlijk zou willen dat het juist wat teweeg zou brengen bij een groep, die minder welwillend is vanuit andermans perspectief naar omgeving en zichzelf te kijken.
Dat we samen de maatschappij maken. En dat passief, stilzwijgend tolereren alleen soms niet genoeg is. Dat een handreiking, een gesprek, echt zien de lucht kunnen klaren, ruimte kunnen geven om te zijn. Wist ik al wel, maar de herinnering eraan is altijd lekker.
Wil2 Komen jullie dat zelf tegen in het dagelijks leven?
Ik denk dat we die enge begrenzing allemaal en overal tegenkomen. Mensen zijn in basis kuddedieren, waarbij de kudde het ‘normaal’ bepaalt. Verschillende kuddes grazen daarbij naast elkaar en bakenen hun kudde af door zich af te zetten tegen die andere kudde. Of je nou buiten de norm valt om wie je bent of je kop boven het maaiveld uitsteekt, wie zich onderscheidt loopt het risico op een terechtwijzing, op wat voor manier dan ook.
Wil
Wil Hebben jullie dat ook? Dat er vragen zijn die je liever niet beantwoordt.
Droge ‘boekbesprekingsvragen’ vind ik altijd jammer voor een leesclub. Ik hou van ingeklede, uitdagende vragen. Daarmee bedoel ik: de vraag gaat bijv wel over de personages, maar de manier waarop de coördinator ernaar vraagt maakt voor mij het verschil. @Gigi Leestgraag weet er altijd weer een twist aan te geven, door bijv te vragen met welk personage je een keer uit eten zou willen, en waarom. Op die manier zijn alle leesclub vragen prima en leuke uitdaging.
Vragen die te dichtbij komen persoonlijk, vind ik ook lastig.
PS: ‘haat’ is wat mij betreft dan wel weer pittig uitgedrukt 😉
La vida es bella Of zouden jullie een bepaald liedje naar voren schuiven als titelsong van de film, want die komt er!
Lekkere vraag 🥳! Ik heb eerder al Coming Clean van Green Day genoemd, maar ik heb nog wel wat anders: Human van The Killers. Dat nummer gaat over de vraag of we autonome, zelfdenkende mensen (human) zijn of ons simpelweg laten leiden door de sociaal-maatschappelijke verwachtingen en die levensweg volgen (dancer volgens de vastgestelde choreografie).
Close your eyes
Clear your heart
Cut the cord (…)
There is no message we’re receiving
Let me know, is your heart still beating?
Are we human or are we dancer?