Mijn oude blogs uit 2025 zijn overgezet naar het forum en dat betekent dat het tijd is om vooruit te kijken. Hoewel ik misschien nog één of twee oudere blogs over ga zetten, maar dat weet ik nog niet zeker. In januari stelde ik een aantal doelen voor dit jaar op, hoe gaat het daarmee? Normaal gesproken doe je een tussenevaluatie van je boekige doelen zo rond juli, wanneer de helft van het jaar voorbij is gevlogen. Ik heb dat niet gedaan, met als resultaat een tussenevaluatie terwijl augustus ook alweer het einde nadert. We hebben hierna nog vier maanden over, dus genoeg tijd om nog aan de doelen te werken waarmee ik wat achterloop.
1. 50 boeken lezen
Ik kan zeggen dat ik dit doel inmiddels ruimschoots heb behaald. Het ging niet zo rap als in 2024, maar in juni (of was het nou juli?) kreeg ik het toch voor elkaar. Inmiddels staat de teller op 65 boeken. Net als vorig jaar ga ik mijn reading challenge niet verhogen. Het is mij namelijk niet te doen om de uitdaging zo veel mogelijk te lezen. Waar het mij dan wel om te doen is? Om de eindejaars lijstjes en cijfers. Die zijn altijd het leukst van de challenge. Ophogen werkt bij mij averechts, dan is een dip onvermijdelijk. Ik strijd daar toch altijd wel een beetje mee in de donkere seizoenen, in de herfst en winter is mijn lees zin en motivatie beduidend lager. Dit hangt samen met mijn energieniveau. Dat nummertje kan ik in ieder geval al wel aftikken!
2. Het Herlezen van “Throne of Glass” afronden
Het was zo’n goed plan begin 2024… Dat strandde halverwege het jaar en dat doet het nog steeds. Ik was dit doel alweer een beetje vergeten, maar heb ook even niet de behoefte gevoeld om dit op te pakken. Ik heb namelijk andere boeken van deze auteur herlezen toen ik in april Kobo Plus afsloot. Misschien is dit nog iets voor de winter, maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Iets met die eerdergenoemde leesdip en de strijd daartegen. In 2026 dan maar?
3. Focussen op de backlist en daarmee de wil-ik-lezen-plank opruimen
Mijns inziens gaat dit goed. Ik heb in de eerste maanden van het jaar best wel wat weggelezen en naast dat dat lekker opruimt, komen daar ook nog eens verrassingen uit. Andere boeken vallen dan weer tegen, maar je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Uiteindelijk heb ik ook boeken van de planken gehaald die ik toch niet meer ga lezen omdat de flaptekst mij niet meer kon boeien, dat ruimt dus ook lekker op.
4. Het stellen van kwaliteit boven kwantiteit
Dit doel blijft lastig. Ik doe mijn best, maar soms blijkt de kwaliteit van een boek minder dan je van tevoren kon vermoeden. Toch heb ik al wat – voornamelijk TikTok boeken – aan de kant gelegd. Want eerlijk gezegd zijn die vaak gewoon niet zo goed. Makkelijk te consumeren betekent niet altijd kwalitatief goede verhalen en dat is jammer. En laten veel boeken die populair zijn op dit platform nou hapklaar te consumeren zijn en weinig diepgang hebben.
5. Meer divers lezen
Dit gaat minder goed dan gehoopt. Ik lees zeker boeken die ten eerste niet zo populair zijn en ten tweede een minderheidsgroep representeren, maar het kan beter. Er ligt wel een stapel op die enorme WIL en ik hoop daar nog een groot gat in te kunnen slaan in de komende maanden. Feit lijft wel dat deze boeken direct ook wat uitdagender zijn en daar komt die jaarlijkse dip weer aankloppen.
6. Recensies blijven schrijven
Dit duurde even, maar ik ben nu bij. Ik was de motivatie een beetje verloren. Ik merk wel dat het nu beter gaat, maar ik ben nog zoekende naar een balans tussen formele recensies en een lekker chaotische leeservaring. Dat laatste wil ik wel, maar ben ik denk ik verleerd na een aantal jaar officiële recensies voor Hebban te hebben geschreven. Dat krijg je er niet meer uit, ook tweeënhalf jaar later niet. Dit is absoluut niet erg, want op die manier recensies schrijven is leerzaam en maakt mijn recensies kwalitatief een stuk beter, maar soms is zo’n lekker chaotische leeservaring ook wel eens leuk. Vooral ook omdat ik de recensies zowel op Hebban als op mijn externe site plaats. Twee recensies schrijven? Nee, dat is weeer te veel moeite. Ook omdat ik een Engelse blog heb, dus dan worden het er drie.
7. Mijn koppie hier weer wat vaker laten zien
Dit ging de afgelopen maanden totaal niet goed. En nu ook niet, want de veranderingen op Hebban maken dat alles in de soep loopt wat etreft dit doel. Het forum zit nog steeds niet in mijn systeem en we zijn inmiddels zo’n anderhalve maand verder. Dit is nog wel iets voor de komende maanden.
Na het opmaken van de balans gaat het eigenlijk best goed met mijn doelen voor dit jaar. Mijn leesdoel is behaald, dat kan ik afvinken. Binnen mijn leesgedrag zijn er nog wel dingen die beter kunnen, maar dat houd je altijd.
Had jij doelen voor dit jaar en wat is de tussenstand na bijna acht maanden?