Lionne
Jij mag al beginnen met lezen hoor.
Als iedereen gemeld heeft dat het boek binnen is, maak ik een planning van de leestijd en de start van de discussie. Omdat het geen dik boek is, denk ik dat ik ongeveer 2 weken aanhoud voor het lezen. Dus vanaf nu mag je minimaal 2 weken tellen, plus de dagen die we nog wachten op de late exemplaren. Dan hoop ik dat iedereen het boek uit heeft. Dan plaats ik om de dag (ongeveer) een nieuwe leesclubvraag. Meestal zijn dat er tien (vraag 1 hebben we dus al gehad). Soms met a, b en c, soms gewoon een open vraag. De ene keer serieus, een doordenkertje, de andere keer lekker luchtig.
De vragen die aan bod kunnen komen zijn
- De schrijfstijl, wat valt op, wat beviel, wat beviel niet, wat was bijzonder? Mooie citaten?
- De personages, hun ontwikkeling, hun streken, onverwachte acties…
- De thema’s in het boek komen ook vaak terug in de discussie
- Bijzondere passages uit het boek probeer ik aan bod te laten komen
- zijn er dingen die ons verrassen, puzzelen, die we niet begrijpen?
Als je zelf tijdens het lezen een vraag bedenkt, schrijf die dan op want aan het einde van de discussie is daar ruimte voor.
Je mag gewoon jouw eigen antwoord formuleren, het gaat om wat jij voelt en denkt bij een vraag. Dan kan het dus dat een ander iets vergelijkbaars heeft gezegd. Dat is geen probleem. Het is niet zo dat je alleen nieuwe dingen mag zeggen in het antwoord.
Ga vooral ook reageren op de antwoorden van anderen. Vraag gerust door of vraag waarom ze er zo over denken of geef aan dat je het herkent/niet herkent. Kijk vooral ook even de kat uit de boom als je twijfelt. Alles is goed. 👍