Door het wegvallen van de categorieën voor de Hebben Reading Challenge stelden enkele Hebbannisten zelf een lijst samen. De dappersten onder ons willen 52 categorieën afvinken, ik ga voor de 80 % en hou mijn leesvorderingen hieronder bij.
Misschien kunnen jullie hier inspiratie opdoen, maar nog belangrijker… misschien kunnen jullie mij inspireren 😇
Lees het dikste ongelezen boek dat je al in huis hebt:
De bijensteek van Paul Murray 4 ⭐ Mijn recensie
Een wervelend verhaal over het uit elkaar vallen van het gezin Barnes: de vier gezinsleden krijgen elk hun speciefieke hoofdstukken. Daarnaast brengen een mannelijke bij, een complotdenker en een begaafd spreker nog meer animo. Beetje bij beetje stelt de auteur het facetoog van de lezer samen: ieder personage is van belang om een ander licht op de zaak te werpen.
Lees een boek over een nieuw begin:
Sterrenstof van Tatiana de Rosnay 3 ⭐
De gecontroleerde ontploffing van het Mapes Hotel in Reno, Nevada, laat Pauline teruggaan in de tijd. Haar toekomst werd door een mooiprater aan diggelen geslagen, maar dankzij Mrs. Miller krijgt deze alleenstaande moeder een welverdiende kans op een nieuw begin. Een vlot verhaal over vrouwenvriendschap.
Waak over haar van Jean-Baptiste Andrea 5 ⭐
Als Mimo’s mama weduwe wordt, stuurt ze haar zoontje naar een ’oom’ in Italië. Het is een valse start, omdat die man meer talent heeft voor drinken dan voor beeldhouwen. Mimo’s carrière neemt pas echt een vliegende start wanneer hij als Tarzan in Viola’s slaapkamer landt. Dat is het begin van een onmogelijke vriendschap tussen twee koppige mensen met een missie.
Lees een sportief boek:
De onttoverden van Marie Vareille 4 ⭐
Ook dit is een verhaal over een onverwoestbare vriendschap tussen de Onttoverden: Angelique, Morgane, Jasmine en Sarah. De boze stiefmoeder en de wolf in schaapskleren maken Sarahs leven tot een hel. Zwemmen is haar enige lichtpuntje. Chapeau voor haar prestatie die op waargebeurde feiten is gebaseerd.
Schaaknovelle van Stefan Zweig 5 ⭐
Een kleine novelle, een groots verhaal over het gevaar van het grote Niets. De wereldkampioen schaken Mirko Czentovi kruist het levenspad van Dr. B, wat tot een gespannen steekspel leidt en bewijst dat teveel sporten schadelijk is. Zowel psychologisch als qua taal tot in de puntjes verzorgd.
Lees een boek van een auteur die meer dan tien boeken heeft geschreven:
Moedermelk van Nora Ikstena 5 ⭐
Sinds haar debuut in 1998 heeft de auteur meer dan 20 boeken geschreven. Moedermelk was haar internationale doorbraak. Drie vrouwen delen de hoofdrol: (groot)moeder en (klein)kind. Ze zijn naamloos en hun perspectieven wisselen zonder waarschuwing. Voor de lezer is het even zoeken, wie ’ik’ is, maar de manier waarop elke vrouw met het Sovjet-juk omgaat, maakt dat snel duidelijk. Behalve angst is er een onzichtbare band tussen moeder en dochter, zelfs zonder moedermelk.
Lees een boek dat zich afspeelt in een Europese hoofdstad:
Paris van Bert Wagendorp 3 ⭐
Abel wordt correspondent in Parijs vanaf de wereldtentoonstelling tot en met de Frans-Duitse oorlog. Heel wat bekende namen passeren de revue: Louise Michel, Sarah Bernhardt, Victor Hugo… Al die toevallige ontmoetingen van Abel bewijzen nog maar eens dat trop eigenlijk teveel is, omdat de roman tot een opsomming van historische feitjes verwordt ten nadele van het verhaal zelf. Toch wil ik de zoektocht naar Abels broer blijven volgen en kijk ik uit naar deel 4 van wat oorspronkelijk een trilogie zou worden.
Slechte gewoontes van Alana S. Portero 4 ⭐ Mijn recensie
In dit autofictieve verhaal neemt de auteur ons mee naar een arbeiderswijk in Madrid kort na de dictatuur van Franco. Het naamloze hoofdpersonage worstelt met haar geaardheid en ontmoet er heel wat markante figuren die haar een duwtje in de goede richting geven – Pruik, Margarita, Jay, António, Eugenia… - en helaas ook enkele die haar hardhandig weer in haar kast duwen. De roman is een aaneenschakeling van anekdotes waarmee Portero een intieme inkijk geeft in haar ontwikkeling van een weggestopt klein meisje naar een zelfbewuste vrouw die fier is om zich aan de buitenwereld te tonen.
Lees een boek over bibliotheken, boekhandels, boekenverzamelaars en schrijvers:
Verhaal van een leven 1 van Konstantin Paustovski 5 ⭐
Dit boeiende eerste deel begint met zijn kindertijd en het gymnasium. We volgen Kostik gedurende WOI tot aan de revolutie. Een pleiade aan Russische schrijvers trekt voorbij. Beroemdheden uit de wereldliteratuur worden aangestipt. Het verhaal is doorspekt met poëziefragmenten en historische gebeurtenissen.
Lees een boek dat iedereen gelezen lijkt te hebben behalve jij:
Het kleine meisje van meneer Linh van Philippe Claudel 5 ⭐
Zo ontzettend dankbaar dat ik dit juweeltje eindelijk heb gelezen. Het is een gedetailleerd stilleven van twee mannen die overstromen van verdriet en op een bankje twee communicerende vaten worden zonder elkaars taal te kennen. Philippe Claudel heeft een verzorgd taalgebruik en een rijke woordenschat. Zijn puntje op de i is eigenlijk een koppelteken.
Lees een boek waar een schip/boot in voorkomt:
De laatste dag van de veerman van Frode Grytten 4 ⭐
Nils Vik is als tiener als veerman begonnen. Zijn laatste dag begint om kwart over vijf ‘s morgens als hij niet meer in slaap geraakt. Zowel op een praktische als op een magische manier neemt hij afscheid van iedereen die belangrijk was in zijn leven. Zijn laatste tocht gebeurt op zijn tot veerboot omgebouwde zeilboot MS Marta.
Lees een boek waarin religie een rol speelt:
Liften naar de hemel van Lex Paleaux 4 ⭐
Quintin is in Nederland de weg kwijt en wordt naar Canada gestuurd, waar ze hem met harde hand weer op het rechte pad proberen te krijgen. Hij komt terecht bij mensen die bijbelteksten naar de letter interpreteren, maar zelf enorm schijnheilig zijn. Er zijn ook personages voor wie God een steun in donkere tijden is, mensen die net als hij een zware rugzak meesleuren.
Lees een boek waarin onderwijs een rol speelt:
Lees een boek over het onbetrouwbare geheugen van een mens:
De bijzondere woorden van Gioia van Enrico Galiano 5 ⭐
Gelukkig tegen de wereld van Enrico Galiano 5 ⭐
Deze twee boeken horen gewoon samen. Gioia is speciaal. Op school wordt ze gepest. Thuis is er een dementerende oma, huishoudelijk geweld en ouders die ofwel afwezig ofwel dronken zijn. Gelukkig is er een bijzondere leraar: meneer Bove. Gioia botst op een bijzondere jongen voor wie ze een hartverscheurende keuze moet maken, maar bestaat Lo wel écht? Gioia heeft een heel speciale vriendin: Gloria én er bestaan bijzondere woorden die in beide delen aan bod komen. Niets is wat het op het eerste zicht lijkt, zelfs niet de sympathieke leraar.
Lees een boek dat voor het eerst gepubliceerd werd in de 20e eeuw:
Ik ben een kat van Sõseki Natsume 4 ⭐
Zijn fictiedebuut verscheen in 1905-1906, oorspronkelijk als kort verhaal in een tijdschrift, maar op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik een 120 jaar oude tekst aan het lezen was, mede dankzij de goede vertaling van Luk van Haute, die een interessant nawoord schreef. Tijdens de anekdotes leer je Japanse gebruiken kennen, maar het neusje van de zalm is toch wel de kat zonder naam die de menselijke gedragingen van een hilarische commentaar voorziet.
Het verdriet van België van Hugo Claus 4 ⭐
Met deze roman wou Claus een Vlaamse familie schilderen zoals ze nu niet meer bestaat. Door de ogen van zijn alter-ego, de jonge Louis, maken we kennis met de Seynaeves. We volgen hen van net voor WO II tot enkele jaren erna. De dialogen in sappig dialect met stoute knipogen brengen vaart in het verhaal. Claus tekent de talrijke familieleden in grove trekken zonder echte diepgang, zodat het soms wat karikaturaal aanvoelt. Zijn fantasie slaat meermaals op hol, maar toch slaagt hij erin ons de wantrouwige sfeer in die oorlogsjaren te laten aanvoelen.
Lees een boek (deels) vanuit een ander perspectief dan mens, dier of robot:
De schreeuw van de sax van Bavo Dhooge 2 ⭐
De sax vertelt over enkele historische figuren met wie hij in aanraking kwam. Ongelooflijk saai en ongeloofwaardig.
Lees een boek waarvan de afbeelding op de voorkant je aantrekt, zonder dat je de informatie op de achterkant hebt gelezen:
De amandelboom van Michelle Cohen Corasanti 4 ⭐
Bij mij stond een bloeiende amandelboom op de cover en een jongetje dat in diep gepeins is verzonken. Zou dat Ichmad zijn? De amandelboom speelt een mooie rol, maar de hoofdrol is voor Ichmad. Hij is een wiskundegenie, maar heeft als elfjarige een naïeve kant die zijn vader in de gevangenis doet belanden. Samen met zijn jongere broer Abbas gaat hij in de bouw werken, zodat hun gezin niet verhongert. De onderdrukking en vernedering door de Joden heeft bij beide broers een totaal ander effect.
Lees een blauw boek:
De mierenkaravaan van Mariken Heitman 4 ⭐
Een speciaal boek, verteld door een mysterieuze stem in vier seizoenen. Een karavaan van metaforen en neologismen. Een biologische tuinder die met een ongenode gast in haar tuin en een onomkeerbare ziekte wordt geconfronteerd. Een auteur die waarachtig met de natuur verbonden leeft en onze ogen en ons hart opent voor allerlei schepselen groot en klein.
Veronderstellingen van Jorik Leemans 3 ⭐
Een beklemmend verhaal over jeugdvrienden, leugens met pijnlijke gevolgen en een ongemakkelijk weerzien.
Lees een boek door of over iemand met een migratieachtergrond:
Oroppa van Safae el Khannoussi 4 ⭐
Safae schrijft over het paradoxale bestaan van de migrant. Voor de outcasts creëert ze een 21ste arrondissement in Parijs. Verhalen vertellen stroomt door haar bloed. Motieven zoals de spiegel haken haar op het eerste zicht losstaande verhalen aan elkaar tot een rozet met Salomé in het midden.
Mam, ik ben geen crisis van Ismaîl Mamo 3 ⭐ Mijn recensie
Zijn eigen verhaal als vluchteling, voor en na, verteld aan het graf van zijn moeder in Koerdistan, vol heimwee, spijt en hoop.
Lees een boek met een voornaam in de titel (tussen beide titels is er een link):
Misjka van Edward van de Vendel en Anoush Elman 5 ⭐
Wat een prachtig boek over vluchten en thuiskomen, officieel voor zes- tot achtjarigen. Ik kon Misjka wel doodknuffelen en op een bepaald moment ook wel aan zijn of haar oren trekken. Schitterende tekeningen die door een soort van dynamisch penseel lijken te leven.
De negen dagen van Rabbit Hayes van Anna McPartlin 4 ⭐
We leren Rabbit op het einde van haar leven kennen, als ze al palliatief is. Het boek geeft een goede inkijk, hoe het is om als moeder een dochter te verliezen en als dochter een moeder. Haar vader, haar zus en schoonbroer, haar neven, haar broer en haar beste vriendin hebben allemaal een andere manier om met het nakende verlies om te gaan. Rabbit zelf heeft niet zo veel kracht meer, maar als ze slaapt, neemt ze je mee naar haar vroegere leven. In het cursief staan haar gedachten, haar woorden die ze niet meer kan uitspreken. Het enige wat ik in het begin wel leuk en later storend vond, is de ongewilde humor, de botheid van de moeder.
Lees een boek dat zich in, op, aan, bij het water afspeelt:
Krekel van Annet Schaap 4 ⭐
In de zoektocht naar de verdwenen broers van Eliza en Krekel speelt water een heel belangrijke rol.
Het dorpje met de oude bekenden juffrouw Amalie en meneer en mevrouw Rozenhout ligt ook al aan zee.
Lees een boek met een lichaamsdeel in de titel:
In het oog van Marijke Schermer 4 ⭐
Bevreemdend boek dat me aan de schreeuw van Munch doet denken. Over een microbiologe die haar onderzoek met of zonder microscoop op een wel heel speciale manier voert. Het bezorgt je rillingen en laat je nadenken.
Lees een boek dat zich afspeelt op een eiland:
Hogere machten van Joost de Vries 5 ⭐ Mijn recensie
De levens van James en Elizabeth spelen zich voor een groot deel af in Engeland en op Java. De schrijfstijl is erg compact en de verteller springt van de hak op de tak - tenminste: zo lijkt het, want hier is goed over nagedacht - zodat de lezer door enkele decennia vliegt. Het verhaal blijft verrassen en de flitswissels van de perspectieven geven verveling geen schijn van kans. Integendeel! En dan die humor...
Lees een zomers boek:
De zomer die alles was van Mariska Overman 5 ⭐
Prachtig jeugdboek over de zomervakantie van Puca. Ze staat op het punt om naar de middelbare school te gaan en wil dat de tijd snel gaat, tot ze de ongeneeslijk zieke jongen Rover ontmoet.
Lees een boek met 'mijn' in de titel:
De mijn van Emile Zola 5 ⭐
Het boek geeft een gedetailleerd beeld van het slavenwerk in de mijn, de armoede en de miserie van de mijnwerkersgezinnen tegen het zorgeloze genieten van de bourgeoisie. Een schoolvoorbeeld van naturalisme. Toch tekent Zola niet alles zwart-wit, maar heeft ieder personage zijn goede en minder goede kanten. Terecht een klassieker!
Lees een boek met een vogel op de cover:
Dius van Stefan Hertmans 5 ⭐
De buitelende valk en de reiger op de cover zijn een detail van een schilderij van Vittore Carpaccio dat een rol in het verhaal speelt. Kunst en vriendschap komen door het geraffineerde taalgebruik van Hertmans tot bloei. Intelligente uitweidingen wisselen af met humorknipoogjes.
Lees een boek over girlpower:
Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen van Eva Eikhout 3 ⭐
Eva geeft ons een eerlijke inkijk in haar leven met een beperking. Ik heb veel respect voor haar positieve houding. Het boek leest als een verhalenbundel.
Geen weg terug van Mihrigul Tursun 4 ⭐
Mihrigul Tursun is een Oeigoerse die met veel geluk uit een Chinees heropvoedingskamp naar Amerika is kunnen vluchten. Het is ongelooflijk dat ze al die martelingen heeft overleefd. Het is me niet duidelijk waarom ze niet met haar man is herenigd. Als je op het internet zoekt, vind je een video waarin haar familie - waarschijnlijk onder Chinese druk - verklaart dat haar verhaal verzonnen is.
Lees een boek dat in een roman voorkomt of een roman waarin een of meerdere bestaande boeken voorkomen:
De buitengewoon geslaagde opvoeding van Frida Wolf van Maria Kager 5 ⭐ Mijn recensie
Frida woont naast een gevangenis en de knettergekke directeur is haar vader. Hij zorgt voor de vrolijke noot, dankzij zijn alcoholconsumptie. De moeder zorgt voor de droge humor, maar verlaat vroegtijdig het toneel. Vooral uit de mond van de vader komen met de regelmaat van de klok auteurs en hun werken, een literair feestje!
Lees een boek met ‘jongen’ in de titel :
De jongen, de mol, de vos en het paard van Charlie Mackesy 3 ⭐
Lees een boek dat door bijna niemand (minder dan 25 personen) op Hebban gelezen is:
Les vacances du petit Nicolas van René Goscinny 4 ⭐
De auteur schreef o.a. Asterix en Lucky Luke. Hilarisch! De ene zomervakantie brengt hij samen met zijn ouders door, de andere in een vakantiekamp. Telkens loopt er niets zoals het gepland was...
Lees een boek van een auteur die in dezelfde maand als jij jarig is:
Giacomina van Sacha Naspini 4 ⭐ Mijn recensie
Mille grazie aan Naspini die op 19 oktober verjaart, want ik heb zo lang gezocht! Giacomina is de kip van de pasta Barilla die de weduwe Nives naar de telefoon doet grijpen. Het gesprek met dierenarts Loreano gaat nauwelijks over de verstarde kip, maar neemt meer haarspeldbochten dan de Stelvio en blijft boeiend tot je de top hebt bereikt.
Lees een dichtbundel of een roman in verzen:
Wat ons nog rest van Aline Sax 5 ⭐ Mijn recensie
Over een 17-jarig meisje op het einde van de oorlog in Berlin dat besluit te vluchten, geen andere keuze ziet, want niet alleen de bommen en beschietingen vormen een gevaar voor meisjes en vrouwen. Geen woord teveel, ieder woord op zijn plaats, ieder woord telt. Er zijn twee delen: het einde en een begin. Zelfs een lidwoord is van belang. Ze won terecht de Boon voor kind en jeugd.
Lees een boek over een treinreis:
De reiziger van Ulrich Alexander Boschwitz 3 ⭐
Het hoofdpersonage Otto Silbermann is net als de auteur een Jood die in 1938 met een koffer vol geld uit Duitsland probeert te vluchten. Hij reist kriskras met de trein door Duitsland nadat zijn poging om de Belgische grens over te steken mislukt is. De auteur is zelf wel kunnen vluchten, maar werd in Engeland geïnterneerd en naar Australië gestuurd. Het schip dat hem moest terugbrengen werd getorpedeerd. Hij had het manuscript herwerkt, maar de verbeteringen zijn verloren gegaan. Peter Graf heeft op vraag van de familie de redactie voor zijn rekening genomen, maar je voelt twee verschillende stijlen doorheen het verhaal.
Lees het boek dat op 29 mei (de dag van de lezer) in de Hebban Rank op nummer 19, 29 of 39, 49, 59 enz. staat:
Lentekind van Harmen van Liemt 3 ⭐
Een intiem en eerlijk relaas over zijn groei naar volwassenheid, loslaten en rouw.
Lichter dan ik van Dido Michielsen 4 ⭐
Het verhaal van Isah, een njai in Nederlands-Indië, die symbool staat voor alle inlandse huishoudsters die het bed van de Hollanders warm hielden, hen kinderen schonken, maar van wie het lot onzeker werd zodra hij met een Hollandse vrouw trouwde.
Lees een winters boek:
Oorlogswinter van Jan Terlouw 3 ⭐
Vriendschap en verraad, koude en honger, de prijs van principes.
Lees een boek van een (nog) onbekende Nederlandse schrijver dat niet standaard in de boekhandels ligt:
Het werd tijd van Eddy D'haenens 3 ⭐
Nog door niemand anders gelezen op Hebban. Gevonden op een boekenstrooptocht door de Vlaamse Ardennen. Hij was de stadsdichter van Oudenaarde en schrijft in dit boekje gedichten over de belangrijke vrouwen in zijn leven. De gedichten vind ik toegankelijk geschreven, maar ik ben geen poëziekenner.
Lees een boek uitgekomen in 2025:
De namen van Florence Knapp 3 ⭐
Cora is al een hele tijd slachtoffer van huiselijk geweld en net voor de tweede keer mama geworden. De auteur laat haar drie verschillende namen kiezen voor haar zoontje en wisselt de drie levensgeschiedenissen met een interval van telkens zeven jaar af. Het is een origineel uitgangspunt dat met wisselend succes wordt uitgewerkt: een aaneenschakeling van sketches die geen diepgang toelaten.
Lees het boek dat al het langst op je WIL staat:
Liefde in tijden van cholera van Gabriel García Márquez 5 ⭐ Mijn recensie
Na een allesoverheersende verliefdheid van twee jaar wordt de betovering en de verloving plots verbroken. Het leven krijgt voor Florentino pas zin als hij besluit op haar te wachten. Zijn geduld wordt meer dan een halve eeuw op de proef gesteld. Samen met de auteur kijk je door de gekleurde bril van een romantische ziel naar zijn geliefde geboortegrond die samen met de iconische inwoners in de nevelen der tijden verdwijnt.
Lees een boek zonder een lidwoord of voorzetsel in de titel:
Rouwdouwers van Falun Ellie Koos 4 ⭐
Een rauw verhaal over hoe de ene ouder een verschillende opvoeding geeft aan Ada en Broos en hoe de andere dezelfde opvoeding geeft maar met een totaal ander effect. Ze drijven uit elkaar tot de banden breken. Hoe verwerk je dit?
Kindertijd en Jeugd van Tove Ditlevsen 4 ⭐ en 3 ⭐
Twee delen van haar trilogie vanaf het moment dat Toves vader haar uitlacht, omdat ze net als Gorki dichter wil worden, tot ze dankzij Viggo haar eerste dichtbundel Pigesind (Meisjesgeest) kan uitgeven. ’Ik lees in mijn poëziealbum terwijl de nacht langs het raam wandelt en zonder dat ik het door heb, glijdt mijn kindertijd stilletjes naar de bodem van mijn herinneringen, die bibliotheek van het gemoed, waaruit ik de rest van mijn hele bestaan kennis en ervaring zal opdiepen.’
Lees een boek waarin psychologie of psychiatrie een belangrijke rol speelt:
Alleen met de goden van Alex Boogers 5 ⭐
Een beroepspsycholoog duikt er niet op in het verhaal, maar Alex’ alterego Aaron heeft heel veel aan een muziekleraar, zijn opa en zijn trainer. Hij groeit op zonder moederliefde en met een vader die iemand anders blijkt te zijn. Al vroeg ontdekt hij de helende kracht van schrijven: dat helpt hem alle obstakels te overwinnen. Een sterk verhaal, gevoed door zijn eigen levenservaring.
Als de dieren van Lieselot Mariën 5⭐ Mijn recensie
Het centrale thema is een postnatale depressie. De ik-vertelster haakt haar verhaal aan dat van Inanna die naar de onderwereld afdaalt. Ze zoekt beelden om haar diepe wanhoop te beschrijven. Die poëtische omschrijvingen omfloersen haar negatieve gedachten. Het is ongelooflijk dat deze eerlijke vertelling een debuut is. Prachtig én gedurfd hoe ze dit taboe doorbreekt.
Lees een boek waarin de hoofdpersoon in een andere wereld belandt:
Ik die nooit een man heb gekend van Jacqueline Harpman 3 ⭐
Dystopisch. Post-apocalyptisch. Een kelder met 39 vrouwen + 1 meisje. Zij telt de tijd aan de hand van haar hartslag, ook als ze slaapt. Daaroven een wereld zonder seizoenen. Of toch niet helemaal. Een landschap zonder heuvels. Of toch niet helemaal. Etenswaren die tientallen jaren vers blijven. Een zinloos psychologisch spelletje zonder logica, zonder humor.
Lees een boek waarin magie een rol speelt:
De zeven manen van Maali Almeida van Shehan Karunatilaka 5 ⭐
MA is een knappe, maar morsdode fotograaf. Zijn grote probleem - behalve het feit dat hij dood is - is dat hij niet meer weet, hoe hij is gestorven, wie hem heeft omgebracht. Zijn levenswerk neemt je mee naar de bloedige burgeroorlog in Sri Lanka die van 1983 tot 2009 heeft gewoed. Tegen een achtergrond van doodseskaders, wrede ministers, dubieuze hulporganisaties, louche wapenhandelaars en corrupte politie komt een handvol vrienden in beeld die het mysterie misschien kunnen oplossen. Magische fluistermomenten wijzen hen de weg.
Deze winnaar van de Booker Prize weet de spanning erin te houden en schetst een onthutsend beeld van Sri Lanka en bij uitbreiding van de slechtste kant van de mens in het algemeen. Een pleister op de wonde is Karunatilaka’s (zwarte) humor. Tegen mijn verwachting heb ik genoten van het hiernamaals.
Lees een boek waarin klimaatverandering een rol speelt:
Ooit waren er wolven van Charlotte McConaghy 4 ⭐
Een adembenemend verhaal over de verstrengelde levens van de tweelingzussen Inti en Aggie. Je brengt veel tijd door in de wilde natuur en krijgt een interessante uitleg over de klimaatverandering en wat eraan gedaan kan worden. Wat me echter het meest van mijn sokken blies, was het thema intrafamiliaal geweld met een flitterdunne scheidingslijn tussen liefde en haat.
Lees een boek uit het Caribisch gebied:
Een huis voor meneer Biswas van N.S. Naipaul 4 ⭐
Na zijn geboorte woonde V.S. Naipaul bij zijn moeders familie. Hij leerde pas op zesjarige leeftijd zijn vader kennen, die als journalist voor de Trinidad Guardian aan het werk was. Hij verwerkt zijn jeugd in deze roman, waarin hij op tragikomische wijze het verhaal van zijn vader probeert te reconstrueren.
Meneer Biswas is de man van twaalf stielen en dertien ongelukken die maar één doel voor ogen heeft: een eigen huis. Het verhaal speelt zich af in Trinidad, het geboorteland van de auteur, dat in 1962 onafhankelijk werd. Door zijn uitgebreide beschrijvingen krijg je het gevoel er daadwerkelijk rond te lopen.
Lees een boek over muziek of van/over een artiest:
Het einde van een reis van Romain Rolland 5 ⭐
Het laatste boek over zijn trilogie met Jean-Christophe als hoofdpersonage. Hij is niet alleen een vernieuwende componist, maar ook een begenadigd pianist. Prachtige taal, beeldende stijl. Romain Rolland was o.a. muziek- en kunstcriticus. Jean-Christophe en zijn vriend Olivier gebruikt hij als symbolen om de tijdsgeest te schetsen.
Het Eurovisie Songfestival van Edward van de Vendel e.a. 3 ⭐
Nostalgische foto’s en leuke feitjes zoals de Anjerrevolutie in Portugal waarvan het startschot hun eurovisielied was.
Lees een boek over Afrika:
Hart der duisternis van Joseph Conrad 4 ⭐
Marlow vertelt over zijn tocht naar Kongo, het moeizame opvaren van de imposante rivier tot aan de handelspost van Kurtz, tot in het hart van de duisternis.
Herlees een boek dat je op de middelbare school las voor je leeslijst:
De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry 3⭐
Zowat het enige boek dat ik me van mijn leeslijst herinner, omdat het zo saai was. Herlezen is niet mijn ding. Dat is nu nog maar eens bewezen, want zelfs met inachtname van alle symboliek vind ik dit boekje de hype niet waard.
Lees een boek dat zich afspeelt in Australië:
De lotgevallen van een pionier van Patrick White 5 ⭐
Voor deze categorie koos ik de eerste Australische Nobelprijswinnaar voor Literatuur. Patrick White schildert de verrassende natuurelementen in de Australische wildernis zo levensecht dat de lezer zonder verplaatsing op reis kan gaan. Hij maakt gretig gebruik van allerlei stijlfiguren, maar nergens wordt het te veel. Van een metaforenzwerm kan ik zo genieten… In mijn recensie staan er enkele voorbeelden.
Laatste update 8-12-2025: 45 van 52 categorieën / Overzicht van mijn andere blogs