Antwoord op vraag 1
1 A) De cover geeft voor mij persoonlijk nog niet veel weg. Het kleurgebruik - met name het vele zwart, sluit wel goed aan op het woord ‘mysterie’ dat ik op de achterkant van het boek tegenkom; het woord dat mij nieuwsgierig heeft gemaakt naar het boek en dus waarom ik meedoe met deze leesclub. Het lettertype en het toevoegen van roze en wit geven nog niet gelijk de indruk van een duister boek, dus ik krijg van de cover nog geen indruk over (het verloop van) het verhaal. Dit spreekt mij wel aan en is nieuw voor mij: in de boekhandel zou ik - enkel op basis van de cover, het boek niet snel oppakken of uitkiezen voor mijzelf. In de boekhandel pak ik vaak het eerste de boeken met Corina Bomann- achtige, haast schilderachtige taferelen op, zoals uitzichten van steden of huizen/kastelen. Dat is het genre wat ik het meeste lees.
1 B) In de boekhandel zou cover 3 ervoor zorgen dat ik het boek het eerste op zou pakken om de achterkant te lezen, vanwege de artistiek en creativiteit. Tegelijkertijd vind ik diezelfde cover eigenlijk meer geschikt voor een omslag van een tijdschrift zoals de National Geagraphic, of een ander blad dat te maken heeft met reizen, of desnoods natuur. De 2e cover komt op mij weer duisterder over, en zal wel sneller het idee van een thriller oproepen. Ik vind de cover wel een beetje passen in het stijltje van Harlan Coben, alhoewel ik niet goed kan verklaren waarom. Net als wat ik bij vraag 1A vind: cover 1 geeft weinig weg over het genre en het verhaal, dus past nog het meeste bij de ‘mysterie’ dat op de achterkant wordt benoemd en de reden waarom ik zo benieuwd ben naar dit verhaal. Ik vind cover 1 het fijnste om naar te kijken, en van deze 3 covers zal deze mij ook het minst snel vervelen; ik zal er niet snel op uitgekeken raken. De kaft springt er qua stijl en kleur wel uit in een boekenkast, doordat ik deze uniek vind en doordat deze weinig weggeeft over de stijl en sfeer van het verhaal zelf.