Tomorrowland 2025 zal er eentje zijn voor in de geschiedenisboeken. Hun mainstage, hun jaarlijkse visitekaartje, ging in vlammen op. Dit podium en andere kleinere dragen bij aan de magie van het festival. Een magische wereld dat elk jaar anders is. Wat ik recent te weten kwam is dat er nu voor het derde jaar op rij een boek geschreven werd over die wereld.
Voor 2025 kreeg dit boek de naam De oden van Orbyz.
Het verhaal speelt zich af op een ijskoude wereld. Bevolkt met fantastische wezens, die waanzinnig worden door de rode kristallen die overal aanwezig zijn. In de ondergrondse stad Nymbuz verdwijnen er mensen uit de wijk waar Tybla woont. Tybla is een krijger die adept geworden is bij de orde van de Leeuwenmanen. Wanneer een enorme explosie in de mijnen schokgolven door de stad stuurt start Tybla een zoektocht naar de waarheid. Zijn het de Fallarijnen, de enige menselijke soort die op het oppervlakte woont, of is het een verschrikking uit de diepe duisternis? Midden in deze chaos zet een toevallige ontmoeting alles wat Tybla weet op losse schroeven. Moet ze de schuld dichter bij huis zoeken?
Mijn gedacht
Het motto van Tomorrowland is Live Today, Love tomorrow, Unite forever. Dit motto vat het volledige verhaal samen. Het is zeer nadrukkelijk aanwezig in het verhaal. De auteur van het verhaal zou ene John Newman zijn maar ben ik niet zeker. Het staat namelijk nergens vermeld in het boek, wat ik wel jammer vind voor de schrijver want het zijn zijn woorden die op papier staan, zijn gedachten.
Ed van Eeden is de vertaler van dit boek.
De vormgeving van het boek is schitterend. Een kaft met blauwe schijn om de koude te simuleren van de wereld. Sprayed edges die de rode kristallen weergeven die een grote rol spelen in het verhaal. Liefhebbers van tekeningen en kaarten worden verwend met een landkaart en stadskaart. Ideaal om het verloop van het verhaal te volgen. Op de schutbladeren voor- en achteraan werden prachtige tekeningen geplaatst die na het lezen goed gelinkt kunnen worden met het verhaal.
De wereldopbouw is top in dit verhaal. Goed vormgegeven , gevuld met fantasierijke wezens passend bij de gecreëerde wereld. Deze wezens worden op het einde van het boek nog eens extra belicht in een extra topic.
Het verhaal verloopt vlot. Zeer goeie flow. Het eerste hoofdstuk vertelt de geschiedenis van Orbyz. De overige hoofdstukken switchen meestal tussen Zadoa en Tybla. Het verhaal belicht vanuit de twee hoofdpersonages. Personages die goed uitgewerkt zijn en redelijk wat voor de kiezen krijgen.
Het verhaal bevat genoeg spanning om mij mee te sleuren naar de laatste pagina. Minder spannende stukken bevatten dan weer belangrijke discussies die het motto van Tomorrowland omarmen.
In het slot is het meeste wel afgewerkt. Net zoals de podia elk jaar verandert is dit boek een stand alone. Het slot bevat enkele verrassingen maar de aandachtige lezer zag ze toch al lichtjes aankomen.
Conclusie
Ik reken mezelf toch wel als fan van de boeken die in opdracht van Tomorrowland geschreven zijn. De vorige twee jaaredities ga ik dus ook proberen te bemachtigen. Eerst wat sparen en dan via de Tomorrowland shop aanschaffen.
Orbyz is een gemene ijskoude wereld waar tegen het einde toch wel wat warmte te vinden is in de harten van de bewoners. Goeie wereldopbouw, prachtige personages, spannend opgebouwd.
Fantasieboeken moeten gewoon kaarten bevatten en deze eis werd hier zeker ingewilligd.
Verliefd geworden op Sprayed Edges moet ik zeggen. Is mijn eerste boek en hopelijk niet mijn laatste. Ik reken dit boek als LUEK. Normaal koop ik geen boeken maar een vriend van mijn collega had in een dronken bui dit boek en het boek The library of tomorrow gekocht met het idee dat dit boeken waren over het ontstaan van Tomorrowland het festival. Ik kon ze voor een habbekrats overnemen. Een zwak moment , en ik had ze gekocht. Alhoewel het boek op Hebban te vinden is krijg ik hem hier niet gekoppeld, dan maar de link gebruikt als titel. Is ook weer eens iets anders.