Mijn vijfde blog alweer op het forum. Langzaamaan begint het te wennen. Met vallen opstaan kan ik hier aardig uit de voeten. De leesflow is een beetje weg, maar dat komt o.a. doordat ik een paar dikke (e)boeken achter elkaar las.
Week 33 en 34 zijn warm. Zomerse weken met de tweede hittegolf. Van mij hoeft het niet, maar je doet er niet veel tegen. Gordijnen dicht en ventilator aan. Gelukkig kunnen boeken niet smelten.
En de weken vliegen voorbij…de pepernoten en kerstspullen liggen alweer in de winkel.

Week 33
Warm warmer warmst… maar alles gaat gewoon door. ‘s Morgens bij de computer, dan is het nog uit te houden. ‘s Middags alles op een lager tempo. De ochtend in de bibliotheek valt ook niet mee, dat gebouw is zo warm. Maar drie uurtjes zijn te overzien.
Er gebeurt verder niet veel. Ik koop nieuwe boeken. Een heruitgave van Kristin Hannah en de nieuwste van Corina Bomann. Vervolgens zie ik dat bol allemaal Engelse romans voor 99 cent aanbiedt. Ik ben niet zo heel dol op Engels lezen, maar het gaat me wel steeds makkelijker af. Voor ik het weet zitten er elf (!!) in mijn mandje….. Nu alleen nog lezen.
Week 34
Ik zit nog steeds niet helemaal lekker in mijn leesflow. Het kan de warmte zijn, maar ik ben ook gewoon veel afgeleid. Toch lukt het om weer wat uitgelezen te krijgen.
We gaan er twee dagen tussenuit weg naar Drenthe en logeren in een kasteeltje. En de week sluiten we af met een familie BBQ bij ons in de tuin.
Wat las en luisterde ik uit deze 2 weken
week 33
Voor Thinium luisterde ik al deel 2,3 en 4. Echt heerlijke SF verhalen met humor en actie. Maar deel 1 had ik gemist. De vier delen zijn te leen bij de online bieb en zo kon ik alsnog het eerste deel luisteren. Justus van Dillen doet het goed, heel prettig om naar te luisteren. Ik heb dit laatste (eigenlijk eerste) deel met plezier geluisterd. Bijna ging ik automatisch door met deel 2… maar ik heb toch een ander luisterboek gekozen. Tijd is te kort om dingen dubbel te doen.
Deze auteur blijft maar produceren (maar ook oudere boeken worden alsnog vertaald uitgegeven). Deze mocht ik naluisteren voor Thinium. Het boek zelf komt in november uit. Had ik weer een mazzeltje. Meerdere perspectieven, goed opgebouwd verhaal. Net als je denkt: nou mag er wel wat gebeuren, wisselt het perspectief. Iets waarvan je denkt, huh?, krijgt later een verklaring. Het is weer een echte McFadden, een boek dat niet is weg te leggen tot het einde.
Uit de lijst met boeken om te lezen voor een Hebbanrecensie, koos ik voor drie fantasy boeken en dit was er een (en een hele dikke). Of dat heel verstandig was weet ik niet, want je gaat al snel vergelijken en soms is het meer van hetzelfde.. Dat was bij deze niet het geval. Wat een goed en origineel verhaal. Vanaf het begin werd ik meegesleept in het verhaal. Tarotkaarten met krachten als basis voor duels, magie, actie, politiek, vleugje romance. Heerlijk. Het enige minpunt is dat het eindigt met een mega cliffhanger en deel 2 laat helaas nog even op zich wachten.
Een vooruitleesexemplaar waarvan ik op FB een aankondiging zag. Deze auteur heeft het familieverhaal van haar ouders en grootouders geschreven. Een muzikale familie (fanatieke leden van DOS = De operette spelers). Na interviews en doorspitten van fotoboeken is het een liefdevol familieverhaal geworden, gegoten in een lekker lezende roman. Het was leuk om mee te doen met deze vooruitleesactie.

Week 34
Van Netgalley kreeg ik een e-mail of ik deze roman wilde lezen. Het trok me gelijk aan en ik heb het met plezier gelezen. Het begint met het verhaal van Beatrice. Haar Italiaanse moeder overlijdt. Om aan geld te komen om het huis te kunnen behouden wil ze de fotocollectie van haar vader verkopen. De taxateur die komt ziet in het huis een schilderij hangen en dat is het begin van een zoektocht naar de oorsprong ervan. Afwisselend met de verhaallijn in het heden wordt het verhaal van Beatrice’s ouders verteld, dat speelt in Italië voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mooi verhaal, met een tikje spanning en informatie over kunst.
Voor de Fabulous feelgood Ryanne Veldkamp-meeleesmaand had ik grote plannen. Ik wilde een hele serie lezen van deze Nederlandse auteur. Ik ontmoette haar op het event van April Books en ik was nieuwsgierig naar haar verhalen. Maar ja, slechte lees flow en weinig tijd. Het bleef bij 1 roman. Duinafslag is een van haar eerste boeken. Het leest vlot en het tipt pittige thema’s aan, maar ik had er iets meer van verwacht door de jubelende recensies van haar latere boeken. Even zo goed met plezier gelezen en wie weet ga ik later alsnog de vuur-serie lezen.
Nog een Nederlandse auteur met wie ik op het April-Books event kennis maakte en waar ik nu weleens iets van wilde lezen. Het werd een luisterboek via de online bibliotheek. Leuke vlotte hedendaagse roman, met romantiek en humor. Wat opviel is dat deze auteur taboes niet uit de weg gaat en haar personage er af en toe grappige dingen uit laat flappen. Leuke twist ook aan het einde. Fijne luister-feelgood-roman!
Een samenwerking van Suzanne Peters en haar vriend. Een spannend jeugdboek dat ik in de bibliotheek zag staat bij de C-boeken. Ik had het daarvoor al gezien op social media. Het is prachtig vormgegeven, zowel de cover als het binnenwerk.
Het Spiegelcircus is een spannend en magisch verhaal met goed uitgewerkte personages in wisselend perspectief. Vlot uitgelezen, leuk boek voor jongeren 12+, niet geschikt voor mensen met angst voor clowns.

Daarmee sloot ik mijn twee leesweken af. Ondanks verminderde leesflow, is het toch een mooie leeslijst geworden. De topper is absoluut Arcana Academy, die ik vijf sterren gaf.
Inmiddels is het eind augustus. De dagen zijn zonnig en niet overdreven warm. De laatste week van de schoolvakantie is nu begonnen. Niet dat we er veel van merken, nu de kinderen volwassen zijn en beiden werken. De avonden zijn vroeg donker (niets aan). Ik ga mijn blog afsluiten en daarna een boek uitlezen met een kopje thee erbij.

Klik hier om terug te keren naar de Er was eens.. startpagina