Marleen Is de leesclub bepalend geweest voor de keus om “ rechter tussen twee vuren “ te lezen, of was het boek toch wel op jullie nog te lezen stapel terechtgekomen??
Het zou goed kunnen dat ik het boek anders wel een keer zou lezen. Maar de ELP-nominatie droeg er zeker aan bij dat ik me heb opgegeven voor de leesclub, het boek sprak me het meest aan op de shortlist. Altijd leuk om met andere lezers van gedachten te kunnen wisselen!
Leonietje welk citaat of citaten zijn je het meest bijgebleven of raakten je? En waarom?
Bij de vermelding van mijn recensie had ik al de volgende mooie citaat aangehaald:
Petr:“Als er ooit over geschreven wordt, zal het allemaal zo belachelijk lijken”. Adam: “Er zal vast nooit iemand over schrijven. Mensen zullen andere zorgen hebben”
Dit was natuurlijk een mooie knipoog van Klima dat hij er wel een boek over heeft geschreven. En tegelijk ook een shout-out dat mensen ondanks de afleiding van hun eigen zorgen toch moeten blijven waken voor opkomende dictatuur.
Anvdb Als je rechter was en je moest uitspraak doen in de zaak van Karel Kozlík (het teruggeven van de zaak mag niet) wat zou je eventueel nog doen om tot je oordeel te komen en wat zou je oordeel zijn?
Poe, ik zou in elk geval zeker geen doodstraf opleggen. Als ik moet afgaan op zijn eerste verklaring en de getuigenis van de geestelijke had Karel het streven om een goed leven te leiden waarin hij andere mensen helpt. Door hem alleen een celstraf op te leggen bied je hem in elk geval uitzicht op een kans om de rest van zijn leven boete te doen voor zijn daden door anderen te helpen. Een celstraf ligt op basis van zijn eerste verklaring sowieso voor de hand omdat hij de dood van twee mensen heeft veroorzaakt. Maar aanvullend getuigen-onderzoek zou vereist zijn om zo goed mogelijk te kunnen vaststellen welke van zijn twee verklaringen het meest geloofwaardig zijn.
Marjolein Denken jullie dat de namen nog een betekenis hadden?
Zou kunnen. Ik heb al een mooie verklaring over de naam Adam als "mens" gezien, waar ik me wel in kan vinden. Ik had in het begin al opgezocht dat Kindl een vaak voorkomende achternaam is in Tsjechie, het doet me grappig genoeg ook aan de Kindle reader denken.
Josh Overwegen jullie na deze leesclub nog andere boeken van Ivan Klima ter hand te nemen? Of duiken jullie nu even liever in een andere wereld ?
Ik wil sowieso wel meer literatuur uit de voormalige Oostblok-landen lezen! Het boek van Klima dat je nu leest klinkt ook interessant, evenals zijn autobiografie als dat ooit zou vertaald zou worden. Maar voor nu hou ik me even bezig met andere boeken, ben momenteel aan het lezen in Het verdriet van Belgie - ook al zo'n dik boek 😁
Sanne Adam wordt als rechter in een totalitair systeem gedwongen te kiezen tussen overleven en dat wat hij moreel gezien juist vindt. In hoeverre is hij zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij maakt? Heb je hoe dan ook begrip voor Adams keuze?
Hij was onnodig hard voor zijn studiegenoten, dat valt hem wel aan te rekenen. Maar ik heb het idee dat hij als rechter wel zoveel mogelijk naar eer en geweten heeft geprobeerd te handelen, hij werd langzamerhand meer "mens" in die periode.
Ik heb me trouwens de laatste tijd regelmatig zitten af te vragen of de huidige Russische rechters er mee zitten dat ze zo vaak in de lijn van het Kremlin schuldig danwel afwijzend moeten oordelen, hoe redelijk de verzoeken van de gedaagden ook zijn.
Margreeth De meesten, voor zover ik zag, gaven het boek 4 sterren. Wat is de reden dat het er geen 5 zijn geworden. Wat is dat ene dat ontbreekt aan dit boek, vinden jullie?
Vijf sterren geef ik aan boeken die het "wow"-gevoel bij mij triggeren. Dat had ik niet bij dit boek van Klima, ik gaf het vier sterren omdat het wel nazindert na het lezen.
Marleen Wat is volgens jullie de betekenis van de clown die af en toe opduikt in het boek?
Goeie vraag. De clown in kwestie zei "het nuttigst van allemaal is hij die anderen de waarheid vertelt. Zelfs koningen hadden daarom een hofnar, die ze koste wat kost tegen kwaad beschermden". De meeste mensen zijn doorgaans niet geinteresseerd in de waarheid als het hen niet uitkomt, misschien dat daarom de clown vaak als het pispaaltje wordt gezien.
Karin Marcellina Als jullie iets zouden mogen toevoegen aan het einde van het verhaal, wat zou dat dan volgens jullie zijn?
Misschien een epiloog dat zich net na de Fluwelen Revolutie in 1989 afspeelt, en kort ingaat op hoe het Adam, Alena, Magdalena, Matej en Petr dan vergaat. Zou ik wel interessant vinden.