En dan nu een paar tips.
Mijn eerste tip is Er stromen rivieren in de lucht van Elif Shafak. De auteur verbindt in dit boek geschiedenis met actuele thema’s en heeft met dit boek het hart van vele lezers veroverd. Drie verhaallijnen, wisselende perspectieven, verbanden en elementen die terugkeren, … Een waterdruppel is de verbindende factor tussen de personages, heel subtiel wordt hij soms genoemd. Water is overigens in al zijn vormen aanwezig in het boek. De schrijfstijl is uiterst verzorgd, de zinnen die de auteur uit haar pen tovert zijn soms adembenemend mooi. Nergens wordt het boek moeilijk, het is schitterend door zijn ogenschijnlijke eenvoud.
Ik wil ook graag De vrouwen van Vardø van Kiran Millwood Hargrave noemen. Het is een prachtige historische roman, die zich afspeelt op een Noors eiland in de 17 eeuw. Het verhaal is gebaseerd op de storm die in 1617 daadwerkelijk plaatsvond en op de heksenprocessen van die tijd. Een boek vol mooie beschrijvingen en interessante personages. Een boek dat aantoont waar achterdocht toe kan leiden, maar ook waar liefde toe in staat is.
En dan nog eentje om het af te leren, namelijk Greenwood van Michael Christie. Het is een prachtig verhaal over vier generaties Greenwood. Het is 2038, de Grote Verdorring is een feit en er zijn in de hele wereld nog slechts een handvol bossen overgebleven. Jacinda alias Jake Greenwood werkt als gids op het Canadese Greenwood Island en heeft als taak een bende ongeïnteresseerde rijken te informeren over de laatste oerbossen. Wanneer plots een ex van haar opduikt en beweert dat haar familienaam niet toevallig dezelfde is als de naam van het eiland, kan ze dat eerst niet geloven. Wat volgt, is een reis door Jakes familieverleden, waarbij de waarheid langzaam maar zeker aan het licht komt. Christie neemt de lezer mee naar het begin van de twintigste eeuw en dan weer terug.
Hopelijk zit er iets tussen dat in je straatje past, ik wens je alvast veel leesplezier!